McDonald’s levensfaseconcept
De theorie achter marketing die zich met name richt op jongeren en kinderen, is dat hierdoor niet alleen kinderen, maar ook hun ouders en grootouders worden aangetrokken. Zo ontstaat merkenloyaliteit die ook bij volwassenheid voortduurt en is gebaseerd op nostalgische associaties. Het levensfaseconcept wordt bijvoorbeeld zichtbaar in het leeftijdsspecifieke aanbod van McDonald’s in Oostenrijk, met een Junior Club voor 3 tot 10-jarigen, een Junior Community (online club) voor kinderen vanaf 10 jaar, een McCommunity voor fans vanaf 14 jaar en een McFamily Club voor gezinnen.
De verschillende clubs ontvangen specifiek op hun interesses afgestemde informatie, waardebonnen en aanbiedingen. De aanpak is succesvol, maar er is ook kritiek. Zo zou deze marketingstrategie misbruik maken van de naïeve, niet-kritische aard van kinderen. Ook zou McDonald’s zwaarlijvigheid onder kinderen bevorderen. Het bedrijf speelt hierop in met onder meer alternatieve menu’s (fruit, salade) en marketingactiviteiten om sporten en meer bewegen te stimuleren.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisBron: Direkt Marketing
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid