Overslaan en naar de inhoud gaan

'Marketing valt niet te leren'

Marketinggoeroe Roland van Kralingen schreef naar aanleiding van het jublieumnummer in het novembernummer van Tijdschrift voor Marketing…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van Kralingen zocht een dieper inzicht in de 'state of the marketing profession'. Hij ging op zoek naar de versnellers en vertragers.

related partner content for mobile comes here

Hij meent dat de eerste vertrager de bewering is dat marketing een vak is:

'We noemen marketing al 40 jaar een "vak", wat de suggestie oproept dat het te leren valt. Juist door het een vak te noemen bijten we onze eigen staart, we creëren daarmee de kaste van de marketingman/vrouw.

'Net zo min als ondernemen een vak is, is marketing dat. Het is een houding, een cultuur, een 'drive'. Maar geen vak.

'Valt ondernemen te leren? Valt marketing te leren? In de meeste publicaties wordt geen onderscheid gemaakt tussen marktontwikkeling en marktbewerking.

'Marktbewerking kan men nog proberen onder de knie te krijgen, het wijst de weg door de vele bomen in het marktbewerkingbos. Marktontwikkeling, het creëren van nieuwe markten en merken, bevindt zich op het raakvlak van ondernemen en marketing. Dat is geen vak, dat vraagt om inzicht, drive en talent.

'Er is een wereld van verschil tussen de entrepreneurial marketeer en de marktbewerker. Het zijn verschillende competenties, het ene valt nog enigszins te leren maar bij ontwikkeling van nieuwe markten is marketing een van de gereedschappen die een ondernemer in zijn bagage heeft.'

Wat vindt de MolBlog-lezer van Van Kralingens theorie?
Je kunt ook stemmen op de poll.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in