'Marketing valt niet te leren'


Van Kralingen zocht een dieper inzicht in de 'state of the marketing profession'. Hij ging op zoek naar de versnellers en vertragers.
Hij meent dat de eerste vertrager de bewering is dat marketing een vak is:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS'We noemen marketing al 40 jaar een "vak", wat de suggestie oproept dat het te leren valt. Juist door het een vak te noemen bijten we onze eigen staart, we creëren daarmee de kaste van de marketingman/vrouw.
'Net zo min als ondernemen een vak is, is marketing dat. Het is een houding, een cultuur, een 'drive'. Maar geen vak.
'Valt ondernemen te leren? Valt marketing te leren? In de meeste publicaties wordt geen onderscheid gemaakt tussen marktontwikkeling en marktbewerking.
'Marktbewerking kan men nog proberen onder de knie te krijgen, het wijst de weg door de vele bomen in het marktbewerkingbos. Marktontwikkeling, het creëren van nieuwe markten en merken, bevindt zich op het raakvlak van ondernemen en marketing. Dat is geen vak, dat vraagt om inzicht, drive en talent.
'Er is een wereld van verschil tussen de entrepreneurial marketeer en de marktbewerker. Het zijn verschillende competenties, het ene valt nog enigszins te leren maar bij ontwikkeling van nieuwe markten is marketing een van de gereedschappen die een ondernemer in zijn bagage heeft.'
Wat vindt de MolBlog-lezer van Van Kralingens theorie?
Je kunt ook stemmen op de poll.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid