Overslaan en naar de inhoud gaan

Dé Grote Social Network Trend

Wat is het verband tussen de start van de Kwekker door Social Network Hyves en de overname van YouTube door Google voor 1,6 miljard dollar?…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat is het verband tussen de start van de door Social Network en de van door voor 1,6 miljard dollar? Ze zijn beide een onderdeel van de evolutie van het ontstaan van . Messenger, Yahoo, eBay, MySpace: ze gaan voorspelbaar precies dezelfde kant op.

related partner content for mobile comes here

Personal contact brands faciliteren vergaand onderling contact tussen mensen. Onderling contact in tekst, audio of video (waarbij 'bellen' slechts een klein onderdeeltje is). Contact per direct (synchroon, met een druk op de knop) of contact per bericht (a-synchroon). Contact op bijzondere momenten zoals een verjaardag, een bruiloft, een geboorte maar ook bij afscheid, bij relatieproblemen en bij dood. We worden straks op straat geattendeerd als we langs een winkel lopen waar we iets zouden kunnen kopen voor moederdag; maken we samen een virtuele presentatie voor onze vrienden die binnenkort gaan trouwen; of - geheel in stijl - een virtueel gedenkmonument voor een overleden dierbare. Een dierbare die gewoon in ons contact lijstje blijft staan. Een dierbare die ook na het overlijden voort leeft in Social Networks. En ook in de fysieke wereld faciliteren personal contact brands: bijvoorbeeld met de selectie van een relatietherapeut; of treedt een virtuele representant van het merk tussenbeide om met eenvoudige tips een relatie te redden; om contact met anderen te onderhouden, te verbeteren of te herstellen. Personal contact brands zijn dé contact merken in de ervaringseconomie. En voor de diensten van personal contact brands gaan we gewoon betalen want ze bieden ook veel toegevoegde waarde in ons leven. Maar personal contact brands zijn er nog niet. Zij ontstaan met evolutie; met kleine stapjes. En die stapjes zijn overal te zien.

De belangrijkste trend van dit moment is dat personal contact brands (in evolutie) synchroon contact (bellen, instant messaging) willen faciliteren én asynchroon contact (via een social network, e-mail en voice-mail).

MySpace + eigen Instant Messenger:
MySpace (met 70 miljoen leden) heeft nu ook een . In een volgende stap kunnen we ook offline berichten achterlaten, SMSsen of Voice Mail. De videodienst van MySpace was al snel groter dan die van YouTube.

Hyves + kwekker:
(2,5 miljoen leden) is dus recentelijk gestart met de kwekker. Het wachten is op Hyves Voice, Hyves Mail en Hyves Voice Mail. Het is een kwestie van tijd.

Spaces + Messenger:
Windows Live Messenger (het voormalig MSN Messenger) heeft inmiddels 50 miljoen (profielen) van consumenten die ook gekoppeld zijn aan andere vrienden. Daarbij heeft Microsoft met Hotmail ook e-mail in handen. Met het Live concept zal Microsoft alles gaan integreren en mogelijk een zeer dominante positie in kunnen gaan nemen in de markt van personal contact brands.

Google + Blogger + YouTube:
Google had natuurlijk al enige tijd het Instant Messaging programma , maar kan het straks combineren met blogging tool , video-sharing site , dat ook de mogelijkheid al had om vriendenrelaties aan te leggen en natuurlijk GMail.

eBay + Skype:
Skype is niets meer of niets minder dan een instant messaging programma dat is gespecialiseerd op spraak. Skype zal haar functies echter ongetwijfeld gaan uitbreiden en net zo goed worden in tekst, animatie en video. Op eBay is het mogelijk je eigen profiel aan te maken. eBay is gespecialiseerd in onderlinge handel. En juist bij onderlinge handel zijn relaties belangrijk. Hoe persoonlijker, hoe belangrijker. Het zoeken van persoonlijke diensten zoals een masseur, een oppas of iemand die je hond uitlaat doe je toch het liefst via-via. Niet voor niets begon ook Hyves met een marktplaats. Skype en eBay kunnen samen verder doorgroeien tot een personal contact brand.

Yahoo + Facebook:
heeft een uitermate succesvolle instant messenger, die als erg vooruitstrevend te boek staan. Ca 200 miljoen mensen gebruik deze instant messenger. Maar ook Yahoo heeft behoefte aan het faciliteren van asynchrone communicatie; aan een eigen social networking site. Daarom zijn er allerlei speculaties in blogs over de overname van social network door Yahoo. Inmiddels blijkt de een klein aandeel te hebben genomen in Facebook. Dit kan nog tot bijzondere situaties gaan leiden.

En inmiddels is, na de grote trend van integratie van asynchrone en synchrone communicatie, de volgende slag ingezet: de slag om de mobiele telefoon.
Zo is Orange pas begonnen met een ism Windows Live Messenger. Slim gedaan van Microsoft want die biedt daar de toegevoegde waarde.

De komende jaren zal het aantal social networks wereldwijd reduceren van ruim driehonderd tot enkele, het zal een oligopolie worden. In die periode zullen er standaarden ontstaan waarbij iemand op netwerk A, toch een berichtje kan achterlaten bij een vriend op netwerk B. Net zoals we nu probleemloos kunnnen bellen vanuit een KPN abonnement naar T-Mobile, Vodafone of Orange. We zitten straks net zo bij een 'personal contact brand als we nu bij een operator zitten. Alleen is de toegevoegde waarde van deze merken vele malen groter dan een technische operator ooit voor ons heeft kunnen zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in