Overslaan en naar de inhoud gaan

Google in krantenadvertenties

Hallo mediabureaus: Google begint deze week een test van drie maanden met verkoop van advertentieruimte in 50 Amerikaanse kranten. Zo'n 100…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

doen de krantenuitgevers met een mengeling van nieuwsgierigheid en argwaan mee. Immers, ze zien Google aan de ene kant als grote concurrent die nu even de contacten met adverteerders overneemt.

related partner content for mobile comes here

Aan de andere kant kan het systeem van Google de uitgevers extra revenuen opleveren. Dus doen vooralsnog vrijwel alle belangrijke uitgevers en titels in de Verenigde Staten mee, zoals USA Today, New York Times, Washington Post, Boston Globe en Philadelphia Inquirer. Overigens is een eerste test van Google met print niet zo goed gelukt, vandaar nu de uitgebreide test.

De adverteerders kunnen via het online systeem van Google advertentieruimte in de kranten kopen. De beschikbare ruime is in het systeem te zien en ze kunnen erop bieden. De uitgevers bepalen of ze met de geboden prijs akkoord gaan,. Vervolgens sturen de adverteerders hun advertentie ook digitaal via het systeem

Dat past Google al toe voor de verkoop van reclame op de radio. Vorige maand nog zei Googlechef Eric Schmidt dat er alleen al in de reclameverkoop voor radio uiteindelijk voor zo'n 1.000 personen werk zou zijn bij Google.

En waar komt dat werk dan vandaan? Dat laat zich raden. Bij de huidige handel in reclame en advertenties, dus vooral bij de mediabureaus. Dat zijn intermediairs en internet stelt nu eenmaal alle intermediaire functies op de proef.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in