Marketeer, doe wat aan je printadvertentie
1. De advertenties hebben geen stopkracht en zijn niet in staat een diepe connectie met de lezer aan te gaan
Een goede advertentie heeft een foto en één focuspunt. Veel advertenties van nu gaan volgens Saywer hiermee de mist in. Of er worden te veel foto’s gebruikt, waardoor de aandacht verspreid moet worden en de advertentie de lezer verveelt, of er wordt helemaal geen gebruik gemaakt van beeld, de pagina bestaat uit een overvloed van woorden. Een aantrekkelijke foto en een duidelijk focuspunt is voldoende en juist noodzakelijk om de boodschap op de lezers over te brengen.
2. Ze hinderen betrokkenheid
Duidelijke kopij is gelezen kopij. Het pad naar het hart van de consument gaat via beeld, de weg naar het nemen van rationele beslissingen gaat via de tekst op de pagina. Het is belangrijk een emotionele reactie te triggeren, maar het is net zo belangrijk om het verstand aan te spreken. Met een goed en duidelijk argument voor de dag komen waarom het product of de dienst goed is, zorgt ervoor dat de consument van een geïnteresseerde kijker een betrokken koper en voorstander van het product/de dienst wordt. Helaas proppen veel adverteerders de pagina vol met diverse boodschappen in verschillende lettertypen, kleuren en grootte.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
3. De advertenties hebben een slechte ‘flow’
Elke advertentie neemt de lezer mee op een visuele reis, die meestal begint met de foto en via de kop naar de tekst en uiteindelijk bij het logo eindigt. De lezer leest van boven naar beneden en van links naar rechts. Maar als een adverteerder de tekst boven het beeld en de kop plaatst, is de kans groot dat de lezer na het zien van het beeld naar beneden leest en de tekst boven het beeld niet meer ziet. Houd dus altijd rekening met de manier waarop mensen lezen er laat ze niet ‘tegen de zwaartekracht in’ te hoeven lezen.
4. Spreekt weinig interesse uit de advertentie om de lezer tot actie te laten overgaan
Printadvertenties zijn steeds meer reactiegedreven, maar in de meeste advertenties is het goed zoeken naar telefoonnummers, e-mail- en webadressen. Vaak staat deze info in een apart blokje buiten de rest van de tekst. En dan vragen adverteerders zich nog af waarom ze zo weinig reacties naar aanleiding van de advertentie krijgen.
5. Advertenties falen om de voordelen aan te geven en hebben daarom weinig overtuigingskracht
Er gebeurt iets duisters, zegt Saywer, als marketeers zich richten op printadvertenties. Ze veranderen van verkopers die de koopargumenten in de advertentie moeten weergeven, in schilders van zelfportretten. Ze schrijven, soms op dichterlijke manier, over de goede kanten van het product en stellen retorische vragen. Ze vergeten echter de vraag van de consument te beantwoorden: 'Wat heb ik eraan?' Les: de meeste consumenten zijn niet erg geïnteresseerd in hoe betrokken de marketeer bij zijn product is, hoe trots hij op de innovatie is wat de geschiedenis van en filosofie achter het product is. Ze willen weten of hij hun geld en tijd bespaart en hun gezonder, gelukkiger en rijker maakt.
De centrale vraag die marketeers moeten stellen is dus niet: wat is er mis met printadvertising, maar: wat is er mis met mijn advertentie?
Bron: AdAge
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid