Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Marcomprof stemt op inhoud’

De marcomprofessional ziet zichzelf als een rationele kiezer, zo blijkt uit het Adformatie-verkiezingsonderzoek van Blauw Research.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

‘Marcomprofessional stemt op inhoud, Nederland op beeldvorming.’ Dat is de even interessante als voor de hand liggende conclusie uit het onderzoek dat Blauw Research vorige week voor Adformatie verrichtte onder bijna 300 marketingcommunicatieprofessionals over het thema ‘marketing en verkiezingen’; wij schatten ons eigen gedrag vaak heel anders in dan het gedrag van de ander.

related partner content for mobile comes here

In het Adformatie-verkiezingsonderzoek zegt ruim 80 procent van de marketingcommunicatiemensen dat de keuze voor een politieke partij altijd op basis van inhoudelijke standpunten wordt gemaakt. Het beeld van de politiek leider is slechts voor één op de drie een keuzecriterium. Hoe anders schat de marcomprofessional het gedrag van de rest van Nederland in: 81 pct van de Nederlanders baseert zijn keuze, volgens de marcomprofessional, louter op het beeld dat men van het boegbeeld van een partij heeft.

Men onderstreept dit door te stellen dat emotie by far het leidende motief is bij het maken van keuzes: ratio speelt eigenlijk geen rol van betekenis en inhoudelijke standpunten zijn voor slechts één op de zes Nederlanders relevant in de keuze.

Deze uitkomst ontlokt Arjen van Ulden van Blauw Research de opmerking: ‘Gefeliciteerd, u behoort tot het selecte gezelschap der rationalisten terwijl de rest van Nederland zich door emotie laat leiden!’. Van Ulden wijst daarbij op twee fenomenen: het wisdom of crowds-principe en het feit dat beeldvorming allesbepalend is in verkiezingen. Van Ulden: ‘Volgens het wisdom of crowds-principe is het in­dividu beperkt in staat om een goede inschatting van de werkelijkheid te maken. Het wonderlijke is dat als we de inschattingen van alle individuen middelen, we vaak verbazingwekkend dicht bij de werkelijkheid komen.
Ook in dit onderzoek is dat gelukt: ­gezamenlijk hebben de 285 meewerkende marcomprofessionals perfect bepaald waar het in verkiezingen om gaat: beeldvorming. Die is allesbepalend in verkiezingen, zo bleek al in 2004 uit onderzoek rond congresverkiezingen in de VS.’ Op een enkeling na verwachten de meeste marketingcommunicatieprofessionals dan ook dat de marketing van politieke partijen in de toekomst belangrijker wordt. Goed nieuws voor de business.

Meer vandaag in Adformatie.

Illustratie: Nanna Koekoek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in