‘Marcomprof stemt op inhoud’


‘Marcomprofessional stemt op inhoud, Nederland op beeldvorming.’ Dat is de even interessante als voor de hand liggende conclusie uit het onderzoek dat Blauw Research vorige week voor Adformatie verrichtte onder bijna 300 marketingcommunicatieprofessionals over het thema ‘marketing en verkiezingen’; wij schatten ons eigen gedrag vaak heel anders in dan het gedrag van de ander.
In het Adformatie-verkiezingsonderzoek zegt ruim 80 procent van de marketingcommunicatiemensen dat de keuze voor een politieke partij altijd op basis van inhoudelijke standpunten wordt gemaakt. Het beeld van de politiek leider is slechts voor één op de drie een keuzecriterium. Hoe anders schat de marcomprofessional het gedrag van de rest van Nederland in: 81 pct van de Nederlanders baseert zijn keuze, volgens de marcomprofessional, louter op het beeld dat men van het boegbeeld van een partij heeft.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMen onderstreept dit door te stellen dat emotie by far het leidende motief is bij het maken van keuzes: ratio speelt eigenlijk geen rol van betekenis en inhoudelijke standpunten zijn voor slechts één op de zes Nederlanders relevant in de keuze.
Deze uitkomst ontlokt Arjen van Ulden van Blauw Research de opmerking: ‘Gefeliciteerd, u behoort tot het selecte gezelschap der rationalisten terwijl de rest van Nederland zich door emotie laat leiden!’. Van Ulden wijst daarbij op twee fenomenen: het wisdom of crowds-principe en het feit dat beeldvorming allesbepalend is in verkiezingen. Van Ulden: ‘Volgens het wisdom of crowds-principe is het individu beperkt in staat om een goede inschatting van de werkelijkheid te maken. Het wonderlijke is dat als we de inschattingen van alle individuen middelen, we vaak verbazingwekkend dicht bij de werkelijkheid komen.
Ook in dit onderzoek is dat gelukt: gezamenlijk hebben de 285 meewerkende marcomprofessionals perfect bepaald waar het in verkiezingen om gaat: beeldvorming. Die is allesbepalend in verkiezingen, zo bleek al in 2004 uit onderzoek rond congresverkiezingen in de VS.’ Op een enkeling na verwachten de meeste marketingcommunicatieprofessionals dan ook dat de marketing van politieke partijen in de toekomst belangrijker wordt. Goed nieuws voor de business.
Meer vandaag in Adformatie.
Illustratie: Nanna Koekoek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid