Klant in de war? De manager heeft het gedaan!
Het is de schuld van de managers. Die zijn - net als de consumenten - zelf in de war omdat ze geen keuzes kunnen maken. Thomas Rudolph, hoogleraar bedrijfseconomie en marketing, weet precies waar de oorzaak én de oplossing liggen van het probleem van de stakende klant. Als bedrijven eerst eens nadachten over welke doelgroep ze eigenlijk willen bedienen en vervolgens vaststellen welk assortiment daar bij past, zou er al heel wat gewonnen zijn. Dus om te beginnen: je verdiepen in de consument: Wat wil de klant? (les 1 van het marketingvak). Vervolgens beslissen welke strategie beantwoordt aan de verwachtingen van die klant. Lage prijzen? Dat vraagt om een discountaanpak. Veel keus? Dan ligt de focus op veel verschillende (eigen) merkartikelen. Veel informatie en goede service? Dan profileer je je bij voorkeur als ‘probleemoplosser’, met uitgebreide producttoelichting in de winkel en behulpzame verkopers. Eén van deze drie strategieën werkt – mits gekoppeld aan de juiste doelgroep. Maar niet alledrie tegelijk.
Bron: Absatzwirtschaft.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid