Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoe duurzaam is de consument?

Bedrijven en consumenten lijken zich wereldwijd meer en meer bezig te houden met de duurzaamheid van de wereld om ons heen. Met name…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En het bedrijfsleven? Dat stort zich massaal in maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), waar een aantal goede doelen wel bij vaart. We zijn dus lekker duurzaam bezig.

related partner content for mobile comes here

Tenminste, dat nemen we over het algemeen aan. Hoe is de stand van zaken? En wat kunnen wij marketeers daarmee? Een antwoord daarop lijkt niet zo makkelijk te geven. In die ik vorige week ontving, stond vermeld dat men in de VS de consument heeft ingedeeld op basis van "haar genegenheid tot het aanschaffen van duurzame producten". Het heeft daar vier type consumenten benoemd:
1. de Lohas (Lifestyles of Health and Sustainability): milieu- en sociaal bewuste mensen, circa 25% van de consumenten;
2. de Nomadics: enigszins bewust, variëren in gedrag, 38%;
3. de Centrics: voelen niks voor Lohas, maar staan wel open voor duurzaamheid, 17%;
4. de Indifferents: geven niets om duurzaamheid of milieu, 12% van de consumenten.

Opvallend is dat de laatste groep een paar jaar terug nog maar 3% bedroeg. Er lijkt zich dus een polarisering te voltrekken, waarbij de consument aan de ene kant duurzamer wordt, terwijl een groeiende groep niets geeft om duurzaamheid.

Natuurlijk schetst dit de situatie in de VS en zijn de cijfers gebaseerd op het onderzoek van één enkele partij. Des te meer ben ik, als marketeer, benieuwd: hoe duurzaam zijn we in Nederland?

De noodzaak lijkt me duidelijk en er is een groeiende aandacht voor het onderwerp. Dat staat buiten kijf. Maar is duurzaamheid (in meest brede zin) een trend, die zich net zo snel ontwikkelt als bijvoorbeeld de hang naar gezondheid? Ik heb mijn twijfels?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in