Hoe duurzaam is de consument?
En het bedrijfsleven? Dat stort zich massaal in maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), waar een aantal goede doelen wel bij vaart. We zijn dus lekker duurzaam bezig.
Tenminste, dat nemen we over het algemeen aan. Hoe is de stand van zaken? En wat kunnen wij marketeers daarmee? Een antwoord daarop lijkt niet zo makkelijk te geven. In de nieuwsbrief van Retail Management Center die ik vorige week ontving, stond vermeld dat men in de VS de consument heeft ingedeeld op basis van "haar genegenheid tot het aanschaffen van duurzame producten". Het Natural Marketing Institute heeft daar vier type consumenten benoemd:
1. de Lohas (Lifestyles of Health and Sustainability): milieu- en sociaal bewuste mensen, circa 25% van de consumenten;
2. de Nomadics: enigszins bewust, variëren in gedrag, 38%;
3. de Centrics: voelen niks voor Lohas, maar staan wel open voor duurzaamheid, 17%;
4. de Indifferents: geven niets om duurzaamheid of milieu, 12% van de consumenten.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuOpvallend is dat de laatste groep een paar jaar terug nog maar 3% bedroeg. Er lijkt zich dus een polarisering te voltrekken, waarbij de consument aan de ene kant duurzamer wordt, terwijl een groeiende groep niets geeft om duurzaamheid.
Natuurlijk schetst dit de situatie in de VS en zijn de cijfers gebaseerd op het onderzoek van één enkele partij. Des te meer ben ik, als marketeer, benieuwd: hoe duurzaam zijn we in Nederland?
De noodzaak lijkt me duidelijk en er is een groeiende aandacht voor het onderwerp. Dat staat buiten kijf. Maar is duurzaamheid (in meest brede zin) een trend, die zich net zo snel ontwikkelt als bijvoorbeeld de hang naar gezondheid? Ik heb mijn twijfels?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid