Grootste social media-uitdaging voor merken in 2012: een structurele dialoog voeren
Social Embassy vroeg het aan 28 social media-verantwoordelijken bij grote organisaties.
De volgende zaken staan op de social media-agenda van 2012:
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHet voeren van een structurele dialoog met klanten/fans wordt als belangrijkste uitdaging voor 2012 gezien.
57 procent van de respondenten is het hier mee eens tot zeer eens.
Note: Laat die dialoog nu ook net het onderwerp zijn van ons congres Digitaal Willen We Allemaal, dat we volgend jaar weer zullen organiseren, op 19 april. Onder andere NS, Hi, Tempo Team en key note Philip Sheldrake zijn al bevestigd.
Een tweede grote uitdaging is het krijgen van voldoende budget en interne governance. 46 procent ziet deze onderwerpen als uitdaging het komende jaar.
Vooralsnog hanteren topmerken een grotere ambitie dan dat het budget toelaat, en er is organisatie nodig om de aanwezigheid in sociale media in goede banen te leiden, aldus Social Embassy.
Bedrijven doen er goed aan gezonde ambities te formuleren en/of een budget in te richten dat evenredig is met het realiseren van deze genoemde ambitie.
Slechts 15 procent is het oneens met de stelling dat ‘acceptatie van social media-doelstellingen binnen de organisatie een uitdaging is’. 42 procent is het eens met deze stelling.
Het integreren van social media in de corporate website ziet 39 procent als een uitdaging in 2012. 61 procent staat er neutraal tegenover.
36 procent is het eens tot zeer eens met de stelling dat het meten van de effectiviteit/ROI van social media een uitdaging is voor 2012. 57 procent staat hier neutraal tegenover.
36 procent ziet het aantrekken van fte’s als uitdaging voor 2012. 14 procent denkt dat het wel mee zal vallen.
En wordt het een uitdaging om social media-campagnes uit te voeren in 2012? Men heeft hier eigenlijk geen idee over: 64 procent staat er neutraal tegenover. 36 procent denkt dat het een uitdaging wordt.
Het onderzoek staat ook op Slideshare:
Social Media Agenda 2012 door Social Embassy
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid