Overslaan en naar de inhoud gaan

Google breidt nummer 1 positie verder uit

Zoekmachine Google handhaaft zijn nummer 1 positie en breidt zijn marktaandeel iets verder uit. Nummer twee Yahoo houdt hetzelfde…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Internetters gebruiken wereldwijd nog altijd het liefste de zoekdiensten van Google. De zoekmachine groeide naar aandeel van 57,2 procent, van 56,4 procent een aantal maanden geleden. De 0,8 procent groei gaat niet ten koste van nummer 2, Yahoo, maar het lukte Yahoo de afgelopen maanden ook niet om te groeien. Het percentage blijft net als vorig jaar op 21,3 procent steken.

related partner content for mobile comes here

Onestat.com krijgt informatie over de zoekdiensten door alle zoekopdrachten te verzamelen die bij aangesloten site-exploitanten worden gemeten.

De top 4 in de VS:

  • 1. Google 57.2%
  • 2. Yahoo 21.3
  • 3. MSN Search 8.6%
  • 4. AOL Search 3.5% Bron: Onestat.com De percentages zijn een gemiddelde van de afgelopen twee maanden. Internetgebruikers zijn overigens erg tevreden over zoekmachines en de manier waarop men de zoekdiensten kan inzetten op het net. Volgens van het Pew Internet and American Life Project gebruikt 84 procent van de internetters wel eens een zoekmachine, en doet 56 procent dit iedere dag. 92 procent van de mensen die een zoekmachine gebruiken, heeft vertrouwen in het bereik van de zoekdienst, bij 52 procent is dat vertrouwen ‘zeer groot’. Bij mannen ligt dat percentage op 54 procent, bij vrouwen op 40 procent. De internetter zelf is echter erg naïef wat betreft zoekmachines. Uit het onderzoek komt naar voren dat 68 procent van de gebruikers denkt dat een zoekmachine een eerlijke bron van informatie is, slechts 19 procent heeft geen vertrouwen in de uitkomsten van een zoekopdracht. 38 procent van de internetters weet onderscheid te maken tussen betaalde en onbetaalde zoekresultaten, dus 62 procent weet dat niet. Bij mannen ligt het percentage dat weet heeft van betaalde en onbetaalde zoekresultaten op 43 procent, bij vrouwen op 32 procent. 45 procent van de ondervraagden zegt echter te stoppen met het gebruik van een bepaalde zoekmachine wanneer deze onduidelijkheid geeft over betaalde en onbetaalde zoekresultaten. Slechts 18 procent van de internetgebruikers antwoordt stellig met ja op de vraag ‘Kunt u altijd zien of resultaten betaald of gesponsord zijn?’ En een ruime meerderheid (70 procent) kan goed leven met het feit dat er betaalde of gesponsorde links bestaan. 55 procent van de internetters vindt dat slechts de helft van de informatie die men verkrijgt via zoekmachines relevant is, de rest heeft geen of weinig nut. 28 procent vindt dat de meeste informatie verkregen na een zoekopdracht, relevant is. 17 procent vindt dat het andersom is: de meeste zoekresultaten zijn juist nutteloos.
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in