Overslaan en naar de inhoud gaan

Groei breedband zet door

Breedband is de afgelopen twee jaar explosief gegroeid in West Europa. In 2010 heeft 67 procent van de consumenten die online zijn…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In 2003 groeide de breedbandpenetratie met maar liefst 81 procent; in de eerste helft van 2004 met 28 pro-cent. Volgens Forrester zal de penetratie in 2010 41 procent zijn, dat is 72 miljoen huishoudens. Tegelijker-tijd zal de marktdominatie van de traditionele telecombedrijven drastisch aangetast worden door de intense concurrentie en marktregulering.

related partner content for mobile comes here

Vooral Nederland en Scandinavië behoren tot de harde groeiers, vanwege de relatief hoge internetpenetra-tie, competitieve markt en relatief lage prijzen voor breedband. Volgens Forrester zit Nederland in 2010 op een penetratie van 54 procent, het hoogst in West Europa. Portugal, Griekenland en Ierland blijven achter met een penetratie tussen 17 en 34 procent – het pc-bezit en internetgebruik loopt in die landen achter.
De dominantie van de leidende telecombedrijven staat wel onder druk. In 2004 domineerden de meesten hun lokale markt nog met marktaandelen tussen 50 en 70 procent, maar in erg concurrerende markten als Nederland en het Verenigd Koninkrijk was dat al lager (BT 25 procent, KPN 44 procent). Dit zal overal verder dalen gezien de intense concurrentiedruk, dalende prijzen en deregulering van de markt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in