Groei breedband zet door


In 2003 groeide de breedbandpenetratie met maar liefst 81 procent; in de eerste helft van 2004 met 28 pro-cent. Volgens Forrester zal de penetratie in 2010 41 procent zijn, dat is 72 miljoen huishoudens. Tegelijker-tijd zal de marktdominatie van de traditionele telecombedrijven drastisch aangetast worden door de intense concurrentie en marktregulering.
Vooral Nederland en Scandinavië behoren tot de harde groeiers, vanwege de relatief hoge internetpenetra-tie, competitieve markt en relatief lage prijzen voor breedband. Volgens Forrester zit Nederland in 2010 op een penetratie van 54 procent, het hoogst in West Europa. Portugal, Griekenland en Ierland blijven achter met een penetratie tussen 17 en 34 procent – het pc-bezit en internetgebruik loopt in die landen achter.
De dominantie van de leidende telecombedrijven staat wel onder druk. In 2004 domineerden de meesten hun lokale markt nog met marktaandelen tussen 50 en 70 procent, maar in erg concurrerende markten als Nederland en het Verenigd Koninkrijk was dat al lager (BT 25 procent, KPN 44 procent). Dit zal overal verder dalen gezien de intense concurrentiedruk, dalende prijzen en deregulering van de markt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid