Detailhandel bang voor prijzenoorlog
Het onderzoeks- en adviesbureau heeft honderd bedrijven ondervraagd die samen voor ruim eenderde van de omzet in de detailhandel zorgen. Daarvan beweert 85 procent dat de prijsconcurrentie 2005 zal domineren en zich naar andere branches uitbreidt.
Onderzoeker Frank Quix spreekt tegen het ANP van een virus. ‘Het stunten met prijzen breidt zich verder uit.’ Hij voorziet prijsverlagingen in de boeken- en dvd-markt, de consumentenelektronica en de drogisterijen. De speelgoedbranche is volgens Quix wat lastiger te voorspellen, omdat die markt behoorlijk gedomineerd wordt door één aanbieder (Blokker met Intertoys en Bart Smit).
De ondernemers blijken optimistisch te zijn over de economie en de omzetontwikkelingen in 2005. Ze blijven er van uitgaan dat consumenten niet louter het goedkoopste kiezen maar vooral letten op de prijs-kwaliteitverhouding. Opmerkelijk is dat slechts een kwart van de winkeliers van plan is de prijzen te verlagen om zo in de gunst van hun klanten te komen. Uit een eerder gehouden enquête van Q&A onder 4000 consumenten blijkt dat 62 procent prijsverlagingen wenst.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid