GfK: mensen met overgewicht kijken meer tv


Allereerst blijkt dat er een groot verschil is naar opleiding. Huishoudens met overgewicht zijn gemiddeld lager opgeleid dan huishoudens zonder overgewicht. Dit verschil zien we bij vrijwel alle typen huishoudens (jong, oud, grote huishoudens, kleine huishoudens et cetera).
Zo blijken huishoudens met overgewicht ook impulsiever, meer gevoelig voor informatie, een fan van spaarprogramma’s of spaaracties en ervaren ze vaker financiële beperkingen. Aan de andere kant zijn ze juist niet extra georiënteerd op kwaliteit of prijs, zijn ze ook niet meer winkeltrouw of merktrouw en niet innovatiever dan huishoudens zonder overgewicht.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDeze impulsiviteit blijkt ook leeftijdsgebonden, maar huishoudens met overgewicht zijn significant gevoeliger voor ‘prikkels’ tijdens het boodschappen doen dan de huishoudens zonder overgewicht. Impulsaankopen zullen dus eerder door mensen met overgewicht worden gedaan en zij zijn door retailers en fabrikanten op de winkelvloer makkelijker te verleiden. Deze huishoudens laten zich ook meer beïnvloeden door personen in hun directe omgeving; kopen vaker dezelfde merken en stellen goedkeuring door bekenden of vrienden meer op prijs.
Huishoudens met overgewicht zijn gemiddeld vaker op zoek naar informatie over producten en lezen meer reclamedrukwerk en advertenties dan huishoudens zonder overgewicht.
Dit laatste staat mogelijk ook in relatie tot het gegeven dat de huishoudens met overgewicht vaker financiële beperkingen ervaren waardoor zij eerder op zoek gaan naar aanbiedingen of voordeel. Hierbij is het opvallend dat die financiële beperking eerder perceptie lijkt, dan gebaseerd op de feitelijke inkomenssituatie van deze huishoudens. Het feitelijke netto inkomen van deze huishoudens is namelijk niet lager dan van huishoudens zonder overgewicht. Mogelijk dat hierbij het gevoel van financiële beperking overheerst of er is een significant ander uitgavenpatroon waardoor de perceptie van financiële beperkingen gaat overheersen.Tot slot doen de huishoudens met overgewicht vaker mee aan spaarprogramma’s. Zij staan positiever tegenover spaaracties en voelen zich door spaaracties sterker met de winkel verbonden. Voor zowel retailers als fabrikanten een interessant gegeven in de zoektocht naar trouwe en loyale consumenten.
Kijken we vervolgens hoeveel tijd men per dag besteed aan het kijken naar televisie dan wordt het beeld dat mensen met overgewicht minder lichamelijk actief zijn bevestigd.
Mensen met overgewicht kijken per dag gemiddeld veel langer televisie. Vooral bij jonge huishoudens is dit verschil groot: van de jonge huishoudens met overgewicht kijkt bijna 50 procent twee uur of meer per dag tv. Voor de jonge huishoudens zonder overgewicht is dit 25 procent.
Het blijkt ook uit andere informatie dat huishoudens met overgewicht meer gericht zijn op huiselijke bezigheden en activiteiten. Zo bezitten deze huishoudens meer huishoudelijke apparaten zoals een frituurpan of de thuistap en zijn vaker geabonneerd op dag- en weekbladen.
Lees hier het hele verhaal (Pdf).
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid