Overslaan en naar de inhoud gaan

GfK: mensen met overgewicht kijken meer tv

Er is veel aandacht voor overgewicht en de daarmee samenhangende gezondheidseffecten. Maar wat zijn dat nu voor huishoudens die te dik…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Allereerst blijkt dat er een groot verschil is naar opleiding. Huishoudens met overgewicht zijn gemiddeld lager opgeleid dan huishoudens zonder overgewicht. Dit verschil zien we bij vrijwel alle typen huishoudens (jong, oud, grote huishoudens, kleine huishoudens et cetera).

related partner content for mobile comes here

Zo blijken huishoudens met overgewicht ook impulsiever, meer gevoelig voor informatie, een fan van spaarprogramma’s of spaaracties en ervaren ze vaker financiële beperkingen. Aan de andere kant zijn ze juist niet extra georiënteerd op kwaliteit of prijs, zijn ze ook niet meer winkeltrouw of merktrouw en niet innovatiever dan huishoudens zonder overgewicht.

Deze impulsiviteit blijkt ook leeftijdsgebonden, maar huishoudens met overgewicht zijn significant gevoeliger voor ‘prikkels’ tijdens het boodschappen doen dan de huishoudens zonder overgewicht. Impulsaankopen zullen dus eerder door mensen met overgewicht worden gedaan en zij zijn door retailers en fabrikanten op de winkelvloer makkelijker te verleiden. Deze huishoudens laten zich ook meer beïnvloeden door personen in hun directe omgeving; kopen vaker dezelfde merken en stellen goedkeuring door bekenden of vrienden meer op prijs.

Huishoudens met overgewicht zijn gemiddeld vaker op zoek naar informatie over producten en lezen meer reclamedrukwerk en advertenties dan huishoudens zonder overgewicht.

Dit laatste staat mogelijk ook in relatie tot het gegeven dat de huishoudens met overgewicht vaker financiële beperkingen ervaren waardoor zij eerder op zoek gaan naar aanbiedingen of voordeel. Hierbij is het opvallend dat die financiële beperking eerder perceptie lijkt, dan gebaseerd op de feitelijke inkomenssituatie van deze huishoudens. Het feitelijke netto inkomen van deze huishoudens is namelijk niet lager dan van huishoudens zonder overgewicht. Mogelijk dat hierbij het gevoel van financiële beperking overheerst of er is een significant ander uitgavenpatroon waardoor de perceptie van financiële beperkingen gaat overheersen.Tot slot doen de huishoudens met overgewicht vaker mee aan spaarprogramma’s. Zij staan positiever tegenover spaaracties en voelen zich door spaaracties sterker met de winkel verbonden. Voor zowel retailers als fabrikanten een interessant gegeven in de zoektocht naar trouwe en loyale consumenten.

Kijken we vervolgens hoeveel tijd men per dag besteed aan het kijken naar televisie dan wordt het beeld dat mensen met overgewicht minder lichamelijk actief zijn bevestigd.

Mensen met overgewicht kijken per dag gemiddeld veel langer televisie. Vooral bij jonge huishoudens is dit verschil groot: van de jonge huishoudens met overgewicht kijkt bijna 50 procent twee uur of meer per dag tv. Voor de jonge huishoudens zonder overgewicht is dit 25 procent.

Het blijkt ook uit andere informatie dat huishoudens met overgewicht meer gericht zijn op huiselijke bezigheden en activiteiten. Zo bezitten deze huishoudens meer huishoudelijke apparaten zoals een frituurpan of de thuistap en zijn vaker geabonneerd op dag- en weekbladen.

Lees het hele verhaal (Pdf).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in