Nederlander wil verbod junkfoodreclame
Maar liefst 57 procent pleit voor een dergelijk verbod. 18 Procent is het met zo’n verbod oneens, blijkt uit onderzoek dat Adformatie liet uitvoeren door bureau MSI-ACI onder 1600 Nederlanders van vijftien jaar en ouder.
Opvallend is dat echtparen zonder kinderen het hoogst scoren (65%) als het om de wens voor een junkfoodverbod gaat. Ook hoger opgeleiden en mensen met een hoger inkomen steunen een dergelijk verbod nadrukkelijk.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
Spotta60 procent van de ondervraagden vindt bovendien dat alle reclame gericht op kinderen voor junkfood, snoep en chips aan banden gelegd zou moeten worden. Ook hier laten echtparen zonder kinderen het hoogste percentage te zien, evenals 65-plussers.
Ook de optie om junkfood-, snoep- en chipsreclame op tv alleen nog na 20.00 uur uit te zenden, kan de goedkeuring van een meerderheid wegdragen. 25 Procent van de respondenten ziet niets in zo'n plan. Het (Europese) voornemen om premiums (cadeautjes e.d.) bij producten als chips en snoep te verbieden, vindt bij eenzelfde meerderheid gehoor: 57 pct zou voor zijn, 26 pct tegen.
Toch vindt Nederland het waarschuwen tegen de gevaren van ongezonde voeding niet de primaire verantwoordelijkheid van de overheid (12 procent). Verreweg de meesten vinden dat de taak van de ouders (75 procent), gevolgd door het adverterend bedrijfsleven zelf (14 procent). En maar liefst 66 procent van de ondervraagden zegt de zelfreguleringscode van alcoholreclame (geen drankreclame rond tv-programma's waarvan 25 procent of meer van de kijkers jonger is dan achttien jaar) een goede regeling te vinden.
MSI-ACI voerde het onderzoek uit in PlanetPanel, een wereldwijde onderzoekscommunity met ruim 400.000 consumenten in 22 landen. In Nederland telt de community 60.000 panelleden.
Zie ook Adfoblog.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid