‘Waarden bepalen succes van Europese bedrijven’
In Nederland heeft organisatieadviesbureau Rijnconsult het onderzoek verricht naar de rol van waarden in de bedrijfsvoering. Volgens het onderzoek zijn succesvolle organisaties vaker extern georiënteerd, gericht op de klant en de leefomgeving. Dat succes blijkt uit de winstgevendheid, het innovatief vermogen en de mate van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Een waarde is een diepgevoelde en gedeelde overtuiging die aangeeft hoe iedereen zich binnen de organisatie gedraagt en dient te gedragen. In 79% van de succesvolle organisaties zijn de waarden herkenbaar in de leiderschapsstijl en 63% van de medewerkers handelt in lijn met de gekozen waarden. De waarden zijn bovendien voor de omgeving goed herkenbaar, zowel in het gedrag van de medewerkers als in de projecten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Deze organisaties lukt het beter hun waarden te vertalen naar met name hun klantrelatie-, personeels- en interne communicatiebeleid.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaIn minder succesvolle organisaties toont 34% van de managers de waarden in hun handelen en 27% van de medewerkers in het gedrag. Minder succesvolle organisaties geven aan vaker intern georiënteerde waarden te hanteren die samenhangen met het primaire proces en de interne cultuur. De onderzoekers noemen het opvallend dat kleinere organisaties met name klantgerelateerde waarden belangrijk vinden, terwijl grotere organisaties met name medewerkergerelateerde waarden voorop zetten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid