Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Waarden bepalen succes van Europese bedrijven’

Tweederde van de bedrijven en instellingen in Europa geeft aan dat het bewust hanteren van waarden significant bijdraagt aan het succes van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Nederland heeft organisatieadviesbureau Rijnconsult het onderzoek verricht naar de rol van waarden in de bedrijfsvoering. Volgens het onderzoek zijn succesvolle organisaties vaker extern georiënteerd, gericht op de klant en de leefomgeving. Dat succes blijkt uit de winstgevendheid, het innovatief vermogen en de mate van het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

related partner content for mobile comes here

Een waarde is een diepgevoelde en gedeelde overtuiging die aangeeft hoe iedereen zich binnen de organisatie gedraagt en dient te gedragen. In 79% van de succesvolle organisaties zijn de waarden herkenbaar in de leiderschapsstijl en 63% van de medewerkers handelt in lijn met de gekozen waarden. De waarden zijn bovendien voor de omgeving goed herkenbaar, zowel in het gedrag van de medewerkers als in de projecten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Deze organisaties lukt het beter hun waarden te vertalen naar met name hun klantrelatie-, personeels- en interne communicatiebeleid.

In minder succesvolle organisaties toont 34% van de managers de waarden in hun handelen en 27% van de medewerkers in het gedrag. Minder succesvolle organisaties geven aan vaker intern georiënteerde waarden te hanteren die samenhangen met het primaire proces en de interne cultuur. De onderzoekers noemen het opvallend dat kleinere organisaties met name klantgerelateerde waarden belangrijk vinden, terwijl grotere organisaties met name medewerkergerelateerde waarden voorop zetten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in