Overslaan en naar de inhoud gaan

Berg je voor Hertsenberg

Ok, we leven in een vrij land. Maar hoever kunnen media gaan in het neersabelen van bedrijven? Ik erger me regelmatig kapot aan de huidige…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ok, we leven in een vrij land. Maar hoever kunnen media gaan in het neersabelen van bedrijven? Ik erger me regelmatig kapot aan de huidige consumentenprogramma's op tv. En -met in de hoofdrol Antoinette Hertsenberg- spant wat mij betreft de kroon. Het programma met een kritische blik?

related partner content for mobile comes here

Begrijp me goed, het lijkt me in een democratisch land een uitstekend idee dat er een programma is dat opkomt voor de belangen van de consument. Sinds Frits Bom in 1989 stopte met de Konsumentenbus, zijn die programma's als paddestoelen uit de grond geschoten.
Waar Bom op de een of andere manier je sympathie wel kon winnen, is tegenwoordig de toon van de een (Antoinette Hertsenberg) nog scherper dan die van de ander (Felix Meurders). (Overigens ontving Frits Bom in 2004 van zijn collega's van TROS Radar de Loden Leeuw, voor meest irritante reclamespot, voor een hypotheekverstrekker.)

Waar ligt de grens? Natuurlijk, de klachten van de consumenten die maar wat graag in het programma komen, zijn stuk voor stuk terecht. En je kunt het hen niet kwalijk nemen dat ze gebruik maken van het platform waarop ze wekelijks met open armen ontvangen worden. Maar mogen bedrijven helemaal geen fouten meer maken? En sinds wanneer wordt er van bedrijven verwacht dat ze fouten binnen no time oplossen? Begrijp me goed, ik ben groot voorstander van een pragmatische, oplossingsgerichte aanpak. Maar bedrijven zijn volgens mij ook maar mensen.

Wat mij waarschijnlijk met name tegenstaat, is de toon waarop de kritiek gebracht wordt en het beeld dat gewekt wordt van het bedrijf waar de klacht betrekking op heeft. Te meer daar er in het hol van de leeuw (voor een jury van consumenten onder leiding van rechter Antoinette) weinig ruimte voor weerwoord is, een term die ex-perswoordvoerder Hertsenberg van de Dierenbescherming toch goed zou moeten kennen.

Soms vraag ik me wel eens af wie er meer bescherming nodig heeft: de consument of het bedrijf. Een product vergoeden is namelijk een stuk goedkoper dan de imagoschade repareren. Maar ja, dat zal het probleem van het bedrijf wel zijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in