Berg je voor Hertsenberg
Ok, we leven in een vrij land. Maar hoever kunnen media gaan in het neersabelen van bedrijven? Ik erger me regelmatig kapot aan de huidige consumentenprogramma's op tv. En TROS Radar -met in de hoofdrol Antoinette Hertsenberg- spant wat mij betreft de kroon. Het programma met een kritische blik?
Begrijp me goed, het lijkt me in een democratisch land een uitstekend idee dat er een programma is dat opkomt voor de belangen van de consument. Sinds Frits Bom in 1989 stopte met de Konsumentenbus, zijn die programma's als paddestoelen uit de grond geschoten.
Waar Bom op de een of andere manier je sympathie wel kon winnen, is tegenwoordig de toon van de een (Antoinette Hertsenberg) nog scherper dan die van de ander (Felix Meurders). (Overigens ontving Frits Bom in 2004 van zijn collega's van TROS Radar de Loden Leeuw, voor meest irritante reclamespot, voor een hypotheekverstrekker.)
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaWaar ligt de grens? Natuurlijk, de klachten van de consumenten die maar wat graag in het programma komen, zijn stuk voor stuk terecht. En je kunt het hen niet kwalijk nemen dat ze gebruik maken van het platform waarop ze wekelijks met open armen ontvangen worden. Maar mogen bedrijven helemaal geen fouten meer maken? En sinds wanneer wordt er van bedrijven verwacht dat ze fouten binnen no time oplossen? Begrijp me goed, ik ben groot voorstander van een pragmatische, oplossingsgerichte aanpak. Maar bedrijven zijn volgens mij ook maar mensen.
Wat mij waarschijnlijk met name tegenstaat, is de toon waarop de kritiek gebracht wordt en het beeld dat gewekt wordt van het bedrijf waar de klacht betrekking op heeft. Te meer daar er in het hol van de leeuw (voor een jury van consumenten onder leiding van rechter Antoinette) weinig ruimte voor weerwoord is, een term die ex-perswoordvoerder Hertsenberg van de Dierenbescherming toch goed zou moeten kennen.
Soms vraag ik me wel eens af wie er meer bescherming nodig heeft: de consument of het bedrijf. Een product vergoeden is namelijk een stuk goedkoper dan de imagoschade repareren. Maar ja, dat zal het probleem van het bedrijf wel zijn.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid