Overslaan en naar de inhoud gaan

Exploitant noemt verbod op ongezonde reclame in metro 'een beetje hypocriet'

Amsterdam bant kinderreclame voor ongezond voedsel uit de metro.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Aanbesteding


Het verbod is onderdeel van de nieuwe aanbesteding voor de metrostations, dat 1 januari 2018 ingaat. Het betreft in totaal 200 abri's, 30 grote billboards en 52 digitale borden in 58 metrostations in Amsterdam, inclusief de nieuwe stations van de Noord/Zuidlijn.

Het verbod is onderdeel van de nieuwe aanbesteding voor de metrostations, dat 1 januari 2018 ingaat. Het betreft in totaal 200 abri's, 30 grote billboards en 52 digitale borden in 58 metrostations in Amsterdam, inclusief de nieuwe stations van de Noord/Zuidlijn.

Het is een zeldzame kans om iets aan het reclamebeleid in de metro te veranderen, want de aanbesteding vindt eens in de 15 jaar plaats. Op hoeveel adverteerders de maatregel invloed heeft, is niet bekend. De gemeente weet niet hoe vaak zulke reclames tot nu toe in metrostations te zien waren.

'Een beetje hypocriet'


Buitenreclame-exploitant Clear Channel Nederland is op dit moment verantwoordelijk voor de reclames in de metro. Sales- en marketingdirecteur Raymond van Kasterop noemt de maatregel 'een beetje hypocriet'. 'Naar onze mening zou de gemeente dit veel breder moeten trekken', zegt hij. 'Buitenreclame is zo'n 5 procent van alle advertenties. Als je alleen hier een verbod invoert, is dat een druppel op de gloeiende plaat.'

Raymond van Kasterop noemt de maatregel 'een beetje hypocriet'. 'Naar onze mening zou de gemeente dit veel breder moeten trekken', zegt hij. 'Buitenreclame is zo'n 5 procent van alle advertenties. Als je alleen hier een verbod invoert, is dat een druppel op de gloeiende plaat.'

noemt de maatregel 'een beetje hypocriet'. 'Naar onze mening zou de gemeente dit veel breder moeten trekken', zegt hij. 'Buitenreclame is zo'n 5 procent van alle advertenties. Als je alleen hier een verbod invoert, is dat een druppel op de gloeiende plaat.'

Weinig effect


Reclame voor ongezond voedsel alleen verbannen in de metro heeft weinig effect, denkt hij. 'Tenminste, niet als jongeren op internet, in de tram of op straat dit soort reclames nog wel tegenkomen.'

Reclame voor ongezond voedsel alleen verbannen in de metro heeft weinig effect, denkt hij. 'Tenminste, niet als jongeren op internet, in de tram of op straat dit soort reclames nog wel tegenkomen.'

Hij denkt verder dat het heel lastig is te bepalen of een reclame specifiek gericht is op kinderen. De gemeente heeft hier nog geen richtlijnen voor, maar volgens een gemeentewoordvoerder komt er 'in elk geval geen algemeen verbod op reclame voor ongezond voedsel'. Van Kasterop vertelt dat de gemeente Clear Channel niet heeft geraadpleegd. 'We hoorden het nieuws via de media.'

Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding


De gemeente Amsterdam sloot zich in 2015 als eerste gemeente in ons land aan bij de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding, een initiatief van het Diabetesfonds, de Hartstichting en de Consumentenbond. Een van de eerste acties van de gemeente in 2016 was het weren van dikmakende merken bij sportevenementen, -hallen en zwembaden.

De gemeente Amsterdam sloot zich in 2015 als eerste gemeente in ons land aan bij de Alliantie Stop Kindermarketing ongezonde voeding, een initiatief van het Diabetesfonds, de Hartstichting en de Consumentenbond. Een van de eerste acties van de gemeente in 2016 was het weren van dikmakende merken bij sportevenementen, -hallen en zwembaden.

‘239 boodschappen per week’


Wethouder Eric van der Burg van Zorg en Sport (VVD) zei toen: ‘Zo'n negentig procent van alle kinderreclame is voor ongezonde producten. Kinderen staan gemiddeld bloot aan 239 van dit soort boodschappen per week. Dan kunnen ouders, scholen en de gemeente voorlichten wat ze willen, maar hier kan niemand tegenop.’

Wethouder Eric van der Burg van Zorg en Sport (VVD) zei toen: ‘Zo'n negentig procent van alle kinderreclame is voor ongezonde producten. Kinderen staan gemiddeld bloot aan 239 van dit soort boodschappen per week. Dan kunnen ouders, scholen en de gemeente voorlichten wat ze willen, maar hier kan niemand tegenop.’

 

Positieve ontwikkeling
Uit de jaarlijkse monitoring kinderreclame van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) blijkt dat steeds meer bedrijven zich aan de regels houden als het gaat om kinderreclame. Lees meer.

Lees meer.

 

Van der Burg vindt dat kinderen het recht hebben om op te groeien in een gezonde omgeving. ‘Vroeger zagen we overal reclame voor sigaretten. Nu vinden we het normaal dat we kinderen daar niet meer aan blootstellen. Met ongezonde voeding moet het ook die kant op.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in