Overslaan en naar de inhoud gaan

RTL Nederland heeft last van krimpende advertentiemarkt

De omzet en ebitda van RTL Nederland daalden in de eerste zes maanden van dit jaar.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De winstgevendheid van de Nederlandse tak van RTL Group staat onder druk. De dalende advertentiemarkt, maar ook investeringen in digitalisering zorgen voor een ebitda die op 10 miljoen minder uitkomt dan in dezelfde periode vorig jaar (van 30 miljoen euro naar 20 miljoen euro).

related partner content for mobile comes here

De markt voor tv-reclame daalde met 6,2 procent. Mede daardoor ging de omzet met 10 miljoen omlaag: van 236 miljoen naar 226 miljoen euro. Door de afnemende lineaire kijktijd heeft de gehele tv-branche last van de dalende bestedingen aan spot.

'Nemen tijd om te groeien'


De nieuwe topman Sven Sauvé spreekt van 'een minder positief resultaat 'na jaren de wind in de zeilen te hebben gehad'. 'De dalende tv-advertentiemarkt en het snel veranderende kijkgedrag heeft z’n weerslag op ons winstniveau.' 

Sauvé stelt dat RTL op de goede weg is met Videoland als nummer twee speler achter Netflix. 'En ook met de grootste MCN van Nederland hebben we serieus voet aan de grond hebben gekregen in een disruptief medialandschap. Die activiteiten hebben tijd nodig om te groeien en die tijd nemen we. Net als de ruimte om te investeren in deze veelbelovende initiatieven. We gaan dus nog meer versnellen op de ingeslagen weg.'



Sauvé stelt dat RTL op de goede weg is met Videoland als nummer twee speler achter Netflix. 'En ook met de grootste MCN van Nederland hebben we serieus voet aan de grond hebben gekregen in een disruptief medialandschap. Die activiteiten hebben tijd nodig om te groeien en die tijd nemen we. Net als de ruimte om te investeren in deze veelbelovende initiatieven. We gaan dus nog meer versnellen op de ingeslagen weg.'

Sauvé stelt dat RTL op de goede weg is met Videoland als nummer twee speler achter Netflix. 'En ook met de grootste MCN van Nederland hebben we serieus voet aan de grond hebben gekregen in een disruptief medialandschap. Die activiteiten hebben tijd nodig om te groeien en die tijd nemen we. Net als de ruimte om te investeren in deze veelbelovende initiatieven. We gaan dus nog meer versnellen op de ingeslagen weg.'

RTL Group


Moederconcern RTL Group zag zijn omzet in het eerste halfjaar met 3,5 procent stijgen. De winst steeg nauwelijks. Wel gaat het goed met de opbrengsten uit online televisiediensten. Die stijgen met bijna de helft tot 389 miljoen euro.

Moederconcern RTL Group zag zijn omzet in het eerste halfjaar met 3,5 procent stijgen. De winst steeg nauwelijks. Wel gaat het goed met de opbrengsten uit online televisiediensten. Die stijgen met bijna de helft tot 389 miljoen euro.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in