Overslaan en naar de inhoud gaan

Wie wil zijn merk nog met Trump geassocieerd zien?

De ceo van Pepsi wordt naar aanleiding van Charlottesville onder druk gezet om uit Trumps adviesraad te stappen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Pepsico-ceo Indra Nooyi wordt in de Verenigde Staten onder druk gezet om uit de zakenadviesraad van Donald Trump te stappen waar zij zitting in heeft. De druk wordt uitgeoefend door de ngo Color of Change, een organisatie die zich inzet tegen racisme. Ook IBM en Campbell liggen onder vuur.

related partner content for mobile comes here

Extreem-rechts
De directe aanleiding wordt gevormd door de recente raciale botsingen in Charlottesville en vooral door het gegeven dat Trump zich daar bij herhaling niet duidelijk wil uitspreken tegen rassenhaat en –geweld. Eerder stapten al meerdere ceo’s – vrijwillig of onder druk van Color of Change – uit Trumps adviesraad uit angst om hun bedrijf en/of merk(en) geassocieerd te zien worden met extreem-rechts gedachtegoed waar Trump geen afstand wil nemen. Of in ieder geval, niet echt. Onder hen, topmensen van Uber, Walt Disney, Under Armour en Intel.

Kendall Jenner
Rashad Robinson
, directeur van Color of Change (dat zegt te kunnen bogen op een miljoen online leden), zegt dat hij Pepsico aanpakt omdat het uitdrukkelijk met het gezicht naar het publiek staat en het onderwerp van diversiteit openlijk aanroert. Hij doelt op de verguisde campagne van frisdrankmerk Pepsi met Kendall Jenner. Die inzet voor diversiteit staat volgens hem in schril contrast met het feit dat Pepsico Trump ondersteunt.

Heartbroken
Pepsico heeft niet gereageerd op de campagne van Color of Change. Wel reageerde Nooyi in een tweet op de gewelddadigheden in Charlottesville. Daarin zegt zij: ‘Heartbroken by the violence in #Charlottesville. Hate and intolerance are a betrayal of what we stand for as Americans.’ Maar dat gaat volgens de aanhangers van Color of Change niet ver genoeg. Zij stalken haar online met de hashtag #QuitTheCouncil.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in