Overslaan en naar de inhoud gaan

Yo Tjappie, alles chill? Lelystad onder vuur voor folder in straattaal

Je zou het een dappere poging kunnen noemen om jongeren in hun eigen taal aan te spreken, en niet in het gebruikelijke ambtelijke jargon.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld
  • Veel kritiek in de media en op Twitter op de gemeente Lelystad die werkloze jongeren zonder startkwalificaties benadert met een folder in straattaal.
  • Hoofd Communicatie Eduard Ehrhardt van Lelystad vindt de vele reacties zuur, maar had commotie ook wel verwacht. Bovendien: de campagne werkt, zegt hij. 

Je zou het een dappere poging kunnen noemen om jongeren in hun eigen taal aan te spreken, en niet in het gebruikelijke ambtelijke jargon.

related partner content for mobile comes here

Dapper was het zeker.

De gemeente Lelystad stuurde 400 werkloze en laagopgeleide jongeren een folder in straattaal onder de titel Netnix, in de typografie van Netflix:

‘De meesten van jouw leeftijdsgenoten met een diploma in the pocket volgen een opleiding of hebben een baan. En daarmee hebben ze money at the bank voor een telly, een scooter of een wagen. Kijk dat is pas chill.’

Lelystad kreeg er de lachers mee op zijn hand, maar ook boze reacties, want jongeren op zo’n manier aanspreken zou niet alleen potsierlijk zijn, maar ook denigrerend. De polderstad haalde er het RTL Nieuws, Omroep Flevoland en de NOS mee, dat het woord tjappie nogal ongelukkig gekozen vindt. Tjappie kan maatje, kerel of ‘dude’ betekenen, maar is ook een scheldwoord voor iemand is die lomp of dom is.

Op Twitter gingen de trossen los:

 

Hoofd Communicatie Eduard Ehrhardt is niet verbaasd door de commotie rond de folder, hoewel hij die niet in deze mate had verwacht, zegt hij desgevraagd. 

Ehrhardt: 'Ons team jeugd probeert jaarlijks de moeilijk bereikbare groep van jongeren zonder startkwalitficaties te bereiken. Dat levert meestal niet veel op, vandaar dat ze voor deze manier hebben gekozen. We hebben ze daarover geadviseerd en ook meegeholpen met de tekst. We wisten dat die wat ging doen en reacties zou opleveren. Het is ook een leuk verhaal dat een gemeente jongeren met tjappie aanspreekt. Alleen is er in de media voor een zure invalshoek gekozen. En bovendien is het komkommertijd, waardoor iedereen het overnam met - zo gaat dat - dezelfde toon.'

Ehrhardt benadrukt dat de gemeente nooit de intentie heeft gehad de jongeren denigrerend aan te spreken. 'Het is jammer dat dit beeld naar voren komt. We kunnen als gemeente echt wat voor deze jongeren betekenen en willen persoonlijk met ze in contact komen. Daarom hebben we voor een tekst met een toon van 'vrienden onder elkaar' gekozen. Dat er wat aandacht voor zou komen hadden we ingecalculeerd. Maar in deze mate - hoe groot wil je het maken?'

Het hoofd Communicatie is desondanks niet ontevreden. 'Wat we beoogden met de folder is gelukt: in persoonlijk contact komen met jongeren. Een beetje commotie is daarbij behulpzaam, dat wisten we. En inderdaad, dat lukt ons beter dan in voorgaande jaren.'  

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in