Overslaan en naar de inhoud gaan

Echt dodelijk voor reputaties: humor

Parkinson-medicijn van Pfizer maakt bejaarden seks- en gokverslaafd, fall out reputatie aanstaande.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Niets is dodelijker voor een reputatie dan leedvermaak. Dat zal medicijnfabrikant Pfizer aan den lijve ondervinden. Zij vermeed deze week met een schikking een over de bijzondere bijwerkingen van haar middel Cabasar, tegen Parkinson. Deze ziekte treft vooral ouderen en veroorzaakt trillingen in ledematen, stijfheid van de spieren en evenwichtsproblemen. Maar Australische bibberende bejaarden die het middel gebruikten, ontpopten zich volgens hun advocaat tot onstuitbare seksverslaafden en compulsieve gokkers. Je ziet het voor je…

related partner content for mobile comes here

En dat is meteen het grote probleem. Een schadevergoeding van een paar miljoen is een voetnoot in de jaarrekening van een multinational. Maar het verhaal van amechtige pensionado’s die dankzij blunderende wetenschappers plotsklaps onvermoede driften krijgen, is voer voor , comedians en eindeloze grappen op social media.

Legendarisch onvermogen 

Hoe ogenschijnlijk onschuldiger en frivoler de aanleiding, hoe schadelijker de fall out. Voor treinreizigers is het niet een datum in de kalender die de herfst aankondigt, maar de eerste vertragingen door ‘bladeren op het spoor’ en het inmiddels legendarische onvermogen van de NS om hierop te anticiperen.

Vanwege de tragiek is er nauwelijks kritiek op het handelen van Malaysia Airlines rondom hun verdwenen vliegtuig. Des te groter de reuring toen de maatschappij met ‘Wil je ergens naartoe, maar weet je niet waarheen?’ een wat ongelukkige lanceerde.

Aanstaande martelgang 

Pfizer zal vergeefs zoeken naar een standaardrecept op haar aanstaande martelgang. Ridiculisering is nooit te bestrijden met serieuze informatie. Voor een simpel ‘foutje, bedankt’ is het onderwerp te serieus en is het wetenschappelijke imago van farmacie te waardevol. Dat geldt ook voor het meeliften op de humorgolf.

Wat dan te doen? Moeilijk. In ieder geval niet trachten de gang van zaken al te gedetailleerd uit te leggen. Behalve toezichthouders zit niemand te wachten op wetenschappelijke verhandelingen over dit smeuïge nieuws. En, minstens zo belangrijk: zorgen voor een woordvoerder met een pokerface. Liefst niet gokverslaafd. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in