Overslaan en naar de inhoud gaan

Welk type hoofdredacteur heeft Het Parool nu nodig?

Laten we wel wezen, Het Parool wordt onder vriend en vijand geroemd, de naamsbekendheid van de krant is hoog, maar de oplage daalt. Vooral…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ik lees Het Parool al jaren met plezier, of nou Sytze van der Zee, Matthijs van Nieuwkerk, Eric van Gruijthuijsen of Barbara van Beukering er hoofdredacteur is. Maar goed, ik ben 52, opgegroeid met kranten. De vraag is: wie kan mij tevreden houden en toch nieuwe lezers aantrekken? En, ook belangrijk, wat wil De Persgroep, de eigenaar van de krant?

related partner content for mobile comes here

Uitgever Persgroep is namelijk stevig bezig met het smeden van een conglomeraat landelijke en regionale merken in het Nederlandse taalgebied. Het ligt voor de hand dat juist Amsterdam een cruciale rol speelt vanwege de aanwezigheid van veel mediabureaus en adverteerders. Maar ook concurrent Telegraaf ziet dit als hartgebied en NRC Media valt al een paar jaar, zij het tevergeefs, gericht de Persgroep aan.

Het Parool is natuurlijk meer dan een krant. De oplage van regionale dagbladen liep al terug voor internet ingeburgerd was. Je zou zeggen: een zegen voor deze kranten, want het biedt ook vele kansen. Maar neem nu de website. In tegenstelling tot de papieren krant is het mij volstrekt onduidelijk welke doelgroep Het Parool online wil aanspreken. De site is druk en onoverzichtelijk. Artikelen zijn wel te delen via social media, maar vragen aan Het Parool via Facebook en Twitter worden niet beantwoord. Dat lijkt mij onverstandig. Het lijkt er overigens ook niet op dat Het Parool de site heeft ter meerdere eer en glorie van de webshop, want die ziet er in mijn browser niet fraai uit. Het lijkt me een mooi domein waar de nieuwe hoofdredacteur wat mee zou moeten kunnen.

Maar wat zou de visie van een hoofdredacteur moeten zijn? Wat mij betreft zijn een stabiele formule én de redactionele onafhankelijkheid de levenslijn van een krant. Ik, als lezer, moet ervan uit kunnen gaan dat wat ik lees feitelijk klopt met een heldere scheiding tussen redactionele en commerciële informatie. De selectie vertrouw ik toe aan een onafhankelijke redactie, geleid door een hoofdredacteur. Die de krant maakt die echt elke dag een paar artikelen bevat die je elders niet had kunnen lezen. Misschien eens kijken naar hoe en met wie de Correspondent dat doet?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in