Overslaan en naar de inhoud gaan

'Dit gaat Grolsch veel klanten kosten'

Naar aanleiding van een discussie elders op MolBlog over hoe erg het is dat AH Grolsch er uitgegooid heeft, antwoordt Laurens Sloot het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Naar aanleiding van een op MolBlog over hoe erg het is dat AH Grolsch er uitgegooid heeft, antwoordt Laurens Sloot het volgende:

related partner content for mobile comes here

'Het is niet onlogisch dat Grolsch voet bij stuk houdt in de discussie met AH over de inkoopprijs van het bier. Door de prijzenoorlog is de prijs van een krat A-merk bier met zo'n 20 procent gedaald. Hierdoor maken supermarkten nauwelijks marge op bier en staat de aandacht voor de categorie als geheel onder druk (wie wil er immers nog bier verkopen tegen een minmarge?).

'Door een flinke inkoopprijsverhoging door te voeren, en tegelijkertijd een flink deel van deze prijsverhoging te investeren bij retailers (Allerhande, in-store communicatie, etc) kan:

a) de prijs van A-merk bier weer naar een 'normaal' niveau

b) kan de retailer weer een enigszins fatsoenlijk rendement op deze categorie behalen.

Dit betekent wel dat de consument meer voor zijn bier moet gaan betalen, maar is dat onredelijk gezien het feit dat het bier nu veelal tegen minmarges wordt verkocht?'

Sloot, werkzaam aan de Erasmus Universiteit en directeur van het Erasmus Food Management Instituut, deed eerder al onderzoek naar wat er gebeurt als Heineken uitverkocht is. En hij promoveert volgende maand op het onderwerp.

Hij zegt:

'Het is de vraag wat er gebeurt als Grolsch out-of-stock is geraakt bij AH. Uit mijn proefschriftonderzoeken naar de reacties van consumenten bij assortimentsafwezigheid blijkt dat de winkeltrouw over het algemeen groter is dan de merktrouw.

'Kortom, dit 'akkefietje' gaat Grolsch veel omzet kosten. Maar Albert Heijn zal ook omzet verliezen. Met name merken met een hoge brand equity (zoals Grolsch) in hedonische productgroepen (zoals bier) hebben relatief gezien de meest loyale kopersgroepen.

'Ik schat dan ook dat zo'n 30 procent van de gecombineerde AH/Grolsch-klanten het merk Grolsch trouw blijven en het merk voorlopig bij een concurrerende super zullen kopen ('store switchers').
'Heavy users zijn echter oververtegenwoordigd in deze groep, dus omzettechnisch kan dit weleens richting de 40-50 procent gaan.

'Dit hoeft voor AH niet problematisch te zijn, want op Grolsch werd toch geen marge meer gedraaid. Het wordt echter wel problematisch als de 'store switchers' een deel van de overige boodschappen ook elders gaan halen. Al met al belanden AH en Grolsch dus in een 'min-min' in plaats van een 'win-win' situatie.

'Voor beide partijen, en met name voor de Grolsch-kopers onder de AH-klanten, is het daarom beter als dit conflict spoedig tot een einde komt.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in