Overslaan en naar de inhoud gaan

Placebo-effecten in marketing

Verwachtingen kleuren je ervaring en je oordeel. Dat geldt ook in marketing. Maar beïnvloeden ze ook de daadwerkelijke uitwerking van het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit allerlei eerder onderzoek is bekend dat overtuigingen en verwachtingen de ervaring kleuren. Zo smaakt een drankje beter als het etiket van een favoriet merk erop zit, smaakt vlees waar op staat ’75 procent vetvrij’ beter dan vlees waar op staat ‘bevat 25 procent vet’, en wordt de kwaliteit van een duurder betaald product als hoger beoordeeld.

related partner content for mobile comes here

Maar kan bijvoorbeeld een energiedrankje waarvan de kwaliteit in twijfel wordt getrokken, ook de prestatie bij het sporten negatief beïnvloeden? Ja dus. Na een work-out beoordeelden consumenten die een als ‘goedkoop’ gelabeld energiedrankje kregen, hun prestatie als minder intens dan degenen die een als ‘regulier geprijsd’ gelabeld energiedrankje hadden gekregen. De groep die het ‘goedkope’ drankje had gehad, voelde zich bovendien vermoeider na het sporten. Niettemin concludeerde geen van de deelnemers dat de prijs van het drankje de prestatie negatief had beïnvloed. Deze uitkomsten vertonen grote overeenkomsten met placebo-onderzoek in de medische wereld. Het zou kunnen betekenen dat twee mensen die dezelfde auto kopen, waarvan één tegen de normale en één tegen gereduceerde prijs, verschillend rijgedrag kunnen vertonen!

Bron: Journal of Marketing Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in