Placebo-effecten in marketing
Uit allerlei eerder onderzoek is bekend dat overtuigingen en verwachtingen de ervaring kleuren. Zo smaakt een drankje beter als het etiket van een favoriet merk erop zit, smaakt vlees waar op staat ’75 procent vetvrij’ beter dan vlees waar op staat ‘bevat 25 procent vet’, en wordt de kwaliteit van een duurder betaald product als hoger beoordeeld.
Maar kan bijvoorbeeld een energiedrankje waarvan de kwaliteit in twijfel wordt getrokken, ook de prestatie bij het sporten negatief beïnvloeden? Ja dus. Na een work-out beoordeelden consumenten die een als ‘goedkoop’ gelabeld energiedrankje kregen, hun prestatie als minder intens dan degenen die een als ‘regulier geprijsd’ gelabeld energiedrankje hadden gekregen. De groep die het ‘goedkope’ drankje had gehad, voelde zich bovendien vermoeider na het sporten. Niettemin concludeerde geen van de deelnemers dat de prijs van het drankje de prestatie negatief had beïnvloed. Deze uitkomsten vertonen grote overeenkomsten met placebo-onderzoek in de medische wereld. Het zou kunnen betekenen dat twee mensen die dezelfde auto kopen, waarvan één tegen de normale en één tegen gereduceerde prijs, verschillend rijgedrag kunnen vertonen!
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisBron: Journal of Marketing Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid