Pas op voor de Bermuda-driehoek
Jagdish Sheth kenschetst zichzelf als iemand met grote interesse voor wereldpolitiek, bedrijfsleven en financiën. Drie uiteenlopende disciplines, die hij moeiteloos combineert. En in zijn wereldbeeld draait alles om de drie grote, economische machtsblokken Amerika, Europa en Azië.
In zijn academisch werk is hij onder meer bekend geworden met zijn U-curve. Zet in een grafiek alle spelers in een bepaalde sector. Op de x-as het marktaandeel, op de y-as de winstgevendheid. Je zult, aldus Sheth, zien dat de partijen met een heel klein marktaandeel, vaak de specialisten, en de drie grootste aanbieders, de hoogste winstgevendheid laten zien. De partijen daartussenin scoren veel slechter. Plaats je alle aanbieders in de grafiek, en trek je een lijn, dan ontstaat een U-curve. Onderin deze U-curve (het ‘graf’ of de ‘Bermuda-driehoek’) is het slecht toeven, want daar draai je het slechtste resultaat.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisEen andere goeroe, Michael Porter, beschreef die situatie ooit heel fraai als ‘being stuck in the middle’. De analyse is simpel: als je te groot bent voor het servet, maar te klein voor het tafellaken, zorg dan dat je een van beide wordt. Het is niet erg om jezelf te degraderen tot specialist in een bepaalde niche, dan vergroot je vaak je marktkansen. Of zorg dat je uitgroeit tot een van de grootste aanbieders.
Bron: Absatzwirtschaft
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid