Overslaan en naar de inhoud gaan

Pas op voor de Bermuda-driehoek

Bij de Indiase marketingwetenschapper Jagdish Sheth is het getal drie allesbepalend. Maar van zijn beroemde U-curve is er maar één.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jagdish Sheth kenschetst zichzelf als iemand met grote interesse voor wereldpolitiek, bedrijfsleven en financiën. Drie uiteenlopende disciplines, die hij moeiteloos combineert. En in zijn wereldbeeld draait alles om de drie grote, economische machtsblokken Amerika, Europa en Azië.

related partner content for mobile comes here

In zijn academisch werk is hij onder meer bekend geworden met zijn U-curve. Zet in een grafiek alle spelers in een bepaalde sector. Op de x-as het marktaandeel, op de y-as de winstgevendheid. Je zult, aldus Sheth, zien dat de partijen met een heel klein marktaandeel, vaak de specialisten, en de drie grootste aanbieders, de hoogste winstgevendheid laten zien. De partijen daartussenin scoren veel slechter. Plaats je alle aanbieders in de grafiek, en trek je een lijn, dan ontstaat een U-curve. Onderin deze U-curve (het ‘graf’ of de ‘Bermuda-driehoek’) is het slecht toeven, want daar draai je het slechtste resultaat.

Een andere goeroe, Michael Porter, beschreef die situatie ooit heel fraai als ‘being stuck in the middle’. De analyse is simpel: als je te groot bent voor het servet, maar te klein voor het tafellaken, zorg dan dat je een van beide wordt. Het is niet erg om jezelf te degraderen tot specialist in een bepaalde niche, dan vergroot je vaak je marktkansen. Of zorg dat je uitgroeit tot een van de grootste aanbieders.

Bron: Absatzwirtschaft

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in