De marketeer gaat op reis (Deel 2)


Kortsluiting!
Op 26-jarige leeftijd kreeg Arjan ter Linden een burn-out. Hij was als jonge man al verantwoordelijk voor zeer zware projecten. Een werkweek van zo’n tachtig uur kwam bij deze organisatie-adviseur regelmatig voor. De rationele mantra van de maatschappij - werk hard, maak snel carrière, verdien veel geld en gij zult gelukkig zijn! – denderde door zijn hoofd en hij dacht in een droom te leven. En dan ineens, kortsluiting! “Als kind leefde ik altijd volgens mijn buikgevoel en was ik voortdurend gelukkig. Mijn vader was bezorgd over de gelukigzalige blik van mij naar de wereld. De maatschappij is keihard, zo ga je het niet redden. Richting adolescentie veranderde ik en begon ik te leven volgens de regels van de maatschappij. Die burn-out heeft mij uiteindelijk veel opgeleverd. Het heeft mij de ogen geopend en een nieuwe manier van kijken naar het leven gebracht.”
Natuurwetten
Arjan is één van storytellers tijdens het Give Marketeers A Break event dat op 12 januari a.s. plaatsvindt. Hij begeleidt de doorbraaksessie ‘Begin bij Jezelf’, het hebben van een open geest vindt hij daarbij heel belangrijk. “Ik wil marketeers laten zien dat je bij jezelf moet beginnen in deze tijden van verandering: Be the change you wish to see in this world! Het is belangrijk fundamentele keuzes te maken, ook al zijn ze heftig. Marketeers hebben veel meer impact op deze keuzes dan ze denken. Mijn rol daarbij is hen steun en openheid te bieden.” Arjan is in het dagelijkse leven druk bezig met onder andere het realiseren van betekenisvolle en duurzame veranderingen. Daarnaast verdiept hij zich in nieuwe vormen van organisatie, die slimmer inspelen op de complexiteit van de huidige wereldmarkt. Universele natuurwetten zijn hiervoor zijn inspiratiebron. “Alles is met alles verbonden. De wereld zou je kunnen bekijken als een open veld waar via allerlei trillingniveaus soms op verschillende plaatsen hetzelfde idee ontstaat, zoals dat is gebeurd met de boekdrukkunst. Maar in de Westerse wereld zijn we deze verbondenheid kwijtgeraakt, we zijn van alles gaan segmenteren zoals bijvoorbeeld hoofd en hart. Heel erg jammer, want voortuitgang ontstaat juist als je in verbinding staat met alles en dat je je op dit grotere geheel afstemt.”
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSArjan laat zich inspireren door het werk van Otto Scharmer. In ziijn boek Theory U meldt Scharmer dat de planeet aan het opgaan is door klimaatverandering, armoede, werkloosheid, de energiecrisis, voedselschaarste, crises in het onderwijs, etnisch geweld, gewapende conflicten, terrorisme en oorlog. Oude sociale vormen en structuren werken niet, er staat ons iets nieuws te gebeuren en dat heeft met name te maken met de verbinding die we gaan opzoeken met onszelf en anderen.
Schaarste
“Het bedrijfsleven gaat toewerken naar duurzame co-creatie businessmodellen waar ze met vertrouwen instappen en elkaar sterker maken in plaats van concurreren. Het is essentieel daarbij te denken in overvloed, er is genoeg met elkaar te delen. Als je denkt in schaarste kom je vanzelf concurrentie tegen. De marketeer is in dit proces de brug tussen producent en consument. Hoe we nu bezig zijn in bedrijven gaat niet meer. Het huidige businesssysteem brengt veel verspilling van voeding, energie etc. met zich mee. We zitten in een gesloten lineair, uitputtend systeem, terwijl volgens de natuurwetten open cyclische systemen de norm is. We vullen gaten met gaten; we hebben hard mensen nodig die dit inzien en vanuit dat bewustzijn werken. De afgelopen jaren van individualisatie en materialisatie hebben tot uitholling van ons systeem geleid. Dit systeem genereert korte termijn schijnwinst. We zijn ons alleen op welvaart gaan focussen, terwijl welzijn steeds belangrijker wordt voor veel mensen. Ik ontmoet vaak jonge academici die zich alleen nog maar voor duurzame merken willen inzetten.”
Als architect van de nieuwe tijd ziet Arjan het als zijn missie de nieuwe ecosystemen de wereld in te helpen. Binnen deze systemen leveren mensen waarde aan elkaar in wisselende samenstellingen. Deze systemen zullen zeker nog onderhevig zijn aan leiding en kaders, alleen zonder de command and control gedachte uit het industriële tijdperk. De nieuwe leiders die binnen het ecosysteem zullen opstaan zijn eerder energiekatalysators. Je wilt heel graag met hen meebewegen in plaats van voor hen moeten werken.
Het Give Marketeers A Break Event: 12 januari 2012.
Hieronder een video waarin Arjan Ter Linde zijn rol op het event nader verklaart:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid