Overslaan en naar de inhoud gaan

Clay Shirky: Hoe schat je innovatie op zijn waarde?

Het beoordelen van innovaties is een van de vaardigheden waar marketeers tegenwoordig bedreven in moeten zijn. Een nieuwe bril die je helpt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In dit met McKinsey geeft Clay Shirky, schrijver en professor aan de New York University, aan hoe hij innovaties beoordeelt, de effecten op businessmodellen voorspelt en hoe koersvast een organisatie tegenwoordig moet zijn.

related partner content for mobile comes here

Samenwerking verandert alles

Innovaties die de manier waarop mensen samenwerken en communiceren veranderen, hebben effectten die generaties overstijgen. Denk aan wat de boekdrukkunst deed voor de wetenschap en het effect van kranten voor onze democratie. Dit is dan ook een van de belangrijkste criteria waarop Shirky nieuwe toepassingen beoordeelt. In dit licht is bijvoorbeeld de ontwikkeling van 3D printen zeer interessant. Ontwerpers werken wereldwijd samen om producten te ontwikkelen. komt geen formeel dienstverband aan te pas. Deze week werd geïntroduceerd. Zij stelden al langere tijd mensen in de gelegenheid om hun eigen ontwerpen te maken voor lampekappen, mokken, behang, etc. 3D printen is een logische vervolgstap. De macht is binnenkort aan degenen die faciliteren in plaats van ontwerpen of ontwikkelen.


Omzet verdampt

Overvloed maakt meer kapot dan schaarste. Onze business modellen zijn ingesteld op het vermarkten van schaarste. Het heeft ervoor gezorgd dat schakels verdwijnen. Omzetten verplaatsen zich niet, maar verdampen hierdoor. Een organisatie als maakt het in combinatie met Facebook, vele malen eenvoudiger om een event te organiseren. Het organiseren van een evenement is ineens voor meer mensen een mogelijkheid. Wederom een ontwikkeling die mogelijk gemaakt wordt doordat een bedrijf dit faciliteert.

Op weg naar de maan

De kracht van flexibiliteit is een ander aspect dat Shirky aanhaalt. Op weg naar de maan moet je in staat zijn om je koers aan te passen. Veel organisaties hebben hetzelfde doel, maar het zijn de organisaties die in staat zijn aanpassingen snel door te voeren die uiteindelijk het doel ook halen.

en beseffen zich ter dege dat maatschappelijk verantwoordelijk beleid geen „nice-to-have” meer is, maar een keiharde randvoorwaarde voor het voortbestaan van hun organisatie. Ze beseffen echter ook dat je niet van de ene op de andere dag je hele business model om kan gooien. Hun aanpassingsvermogen wordt dus flink op de proef gesteld, want de markt is tegenwoordig lokaal en globaal eenvoudiger te betreden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in