Overslaan en naar de inhoud gaan

Het eerste winkeltje

Omdat inspiratie voor goede communicatie nu eenmaal op allerlei plekken te vinden valt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Leg de laatste van Ben Tiggelaar opzij, gooi ´Good to Great´ uit het raam en wis uit je Favorieten. Communicado’s die inspiratie op een onverwachte plek durven zoeken, kan ik het genre van de kinderboeken warm aanbevelen.

related partner content for mobile comes here

In het januari/februari nummer van Communicatie Magazine (lees dat blad!) besprak ik twee kinderboeken:
1. De Dierderij (over verandercommunicatie) 
2. Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft (over communicatielogica).
Zoals beloofd hierbij een derde. Omdat inspiratie voor goede communicatie nu eenmaal op allerlei plekken te vinden valt.

3. Het eerste winkeltje (Gerda Dendooven, Rubinstein: 2012)

De boer en zijn vrouw wonen aan de rand van een klein dorp. Ze hebben het niet breed. De koe is hun enige bezit. Op een dag zien ze geen andere keus dan de koe te verkopen, of te slachten. Ze piekeren de hele nacht. De vrouw melkt de koe voor de laatste keer en maakt er pudding van. Maar voordat ze een hap kan nemen, is de man er mee vandoor. Aan het einde van de dag komt hij thuis met de opbrengst: een pond meel, een stuk suiker en twee eieren. Nu maakt de vrouw twee potten verse pudding die de man de volgende dag weer verkoopt in het dorp. Zo gaat het door en het assortiment breidt uit, tot de vrouw zegt: “Luister man, het wordt me te veel.” Dan komt Thijs, het eerste personeelslid. Die is handig en maakt een winkel aan huis. De vrouw wordt zwanger en weer wordt een advertentie in de krant gezet: “Volk gezocht.” De zaak groeide, net als de kinderen. Toen die groot genoeg waren, hielpen ze mee in de winkel. Het familiebedrijf was een feit.

Het eerste winkeltje is corporate story telling to the max. From rags to riches, op z&;n Hollands. Zo simpel moet het zijn. Niet voor niets een speciale uitgave in de reeks Het Gouden Boekje ter gelegenheid van 125 jaar Albert Heijn.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in