Overslaan en naar de inhoud gaan

Mobile Rich Media overzicht 2013

Weborama heeft vandaag het Mobile Rich Media overzicht voor 2013 gepresenteerd. Wat viel op?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Om te beginnen een open deur als het gaat om Mobile advertising: de enorme groei blijft positief opvallen. Dit geldt voor zowel het aantal als de omvang van campagnes.

related partner content for mobile comes here

De steeds luider wordende roep van grote adverteerders als KPN, Samsung en ABN Amro om op alle devices zichtbaar te zijn, heeft in grote mate bijgedragen aan de groei. De proactieve houding van Nederlandse uitgevers is in 2013 ook essentieel geweest: door het grootste gedeelte van populaire Nederlandse smartphone Apps te voorzien van , is het voor mediabureaus en adverteerders laagdrempeliger geworden om Mobile advertising in te zetten. Wel valt op dat markt breed iOS apps meer aandacht krijgen dan Android apps.

De mobile kennis bij reclame bureaus begint groter te worden waardoor campagnes inhoudelijk een stuk fraaier zijn geworden. Langzaam maar zeker worden jpg’s en gif’jes ingewisseld voor HTML5 animaties. Het niveau van de campagnes is hierdoor een stuk volwassener geworden, al is het desktopniveau nog niet in zicht.  Mobile specific features als swipen, click to sms/call/agenda/app worden nog steeds maar weinig gebruikt. ‘Mobile only’ campagnes zijn er vrijwel niet.

Overige interessante inzichten op basis van de cijfers van 2013:

  • 51% van alle adverteerders die gebruik maakten van Mobile Rich Media, deed dit in 2013 voor het eerst
  • Campagnes scoren bijna 2x beter op iOS devices dan op Android devices
  • Een sterke verbetering in performance Tablet advertising versus een afvlakking in performance op Smartphones
  • Dankzij de mogelijkheid voor een bredere inzet op desktop, komt Tablet advertising meer in balans met Smartphone advertising
  • Ruim 10% van de adverteerders heeft zonder de tussenkomst van een mediabureau mobiele campagnes ingezet
  • Gebruik van video in Rich Media campagnes neemt fors toe (+153%)
  • Mobile Rich Media wordt steeds vaker via Automated trading kanalen ingezet (4%)

Verhouding Smartphone / Tablet Rich Media campagnes
Smartphone: 59%
Tablet: 41%

Actiefste verticals

  • Telecommunications
  • Automotive
  • Entertainment
  • Retail / Food & Beverages
  • Banking 

Best scorende verticals

  • Telecommunications
  • Gambling
  • Retail
  • Consumer electronics
  • Media

Populairste formaten

Top 10 actiefste adverteerders (willekeurige volgorde)

  • ABN Amro
  • Albert Heijn
  • Bijenkorf
  • BMW
  • KPN
  • McDonalds
  • Samsung
  • Stage entertainment
  • Vodafone
  • Warner

Bovenstaande inzichten zijn verkregen op basis van alle Mobile Rich Media campagnes die met behulp van Weborama technologie in 2013 in Nederland hebben gedraaid.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in