Campagne: De scholen zijn weer begonnen
Vanaf maandag 16 augustus start de actie ‘De scholen zijn weer begonnen’ weer. Het is de grootste en bekendste actie van Veilig Verkeer Nederland. Dit jaar echter in een nieuwe jas. Daarnaast start VVN met een imago-campagne; er moeten namelijk leden worden geworven.
De scholen-actie informeert jaarlijks alle verkeersdeelnemers over de toegenomen verkeersdrukte na de altijd stille vakantieperiode. Iedereen kent wel de spandoeken over de weg. Dit jaar behalve voor het basisonderwijs, ook voor voortgezet onderwijs.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaVVN wilde echter een nieuwe frisse uitstraling omdat de oude vormgeving al meerdere jaren meeging.
Daarnaast moest het imago flink opgepoetst. Jeroen Plemp, manager marketing & communicatie bij I Care, het bureau achter de campagne: ‘We kwamen er na een imago-onderzoek achter dat het publiek niet goed weet wie de afzender is van deze campagnes. De meeste mensen denken dat het de overheid is. Maar VVN is een maatschappelijke organisatie die afhankelijk is van leden en donateurs. De VVN staat niet bekend als ledenorganisatie, dus dat moesten we claimen. Omdat de scholen-actie de grootste en de bekendste actie van VVN is, hebben we gekozen voor een combinatie met de imago-campagne. De ledenwerf-boodschap wordt overigens gefaseerd ingevoerd.’
VVN-ambassadeurs André van der Toorn, Frank Visser en Jasmine Sendar spraken er een radiospot voor in. Deze wordt uitgezonden op Radio 538 en alle regionale radiozenders en roept speciaal op om lid te worden van VVN.
De vereniging telt op dit moment 35.000 leden en hoewel dat aantal niet daalt volgens VVN-persvoorlichter Michael van der Maas, is het wel opletten geblazen. Van der Maas: ‘Net als de vakbonden moeten we er harder aan trekken om leden te werven. De drempel is laag, voor 25 euro per jaar ben je al lid. Maar je moet eerst wel die keuze maken om lid te worden. Vandaar de campagne.’ VVN richt zich vooral op jonge gezinnen. Van der Maas: ‘Die groep staat het meeste open voor onze boodschap.’
Internet en wielklemmen
De scholen-actie kent een crossmediale aanpak met print, outdoor, online, radio, pr en educatie op scholen. Natuurlijk hangen er weer duizenden spandoeken in alle dorpen en steden van Nederland. Daarnaast zijn er ansichtkaarten ontwikkeld die door kinderen aan automobilisten worden uitgedeeld en er is een kartonnen wielklem, die kinderen op auto’s rond scholen kunnen vastmaken.
Habbo en Spangas
Samen met Habbois een online vertaling gemaakt van het educatie-onderdeel. Plemp: ‘We wilden dit jaar ook graag de virtuele wereld laten aansluiten. De actie is dus doorvertaald naar Habbo, waarbij spandoeken in het hotel worden opgehangen, en kinderen en jongeren worden opgeroepen om verkeersacties te organiseren in hun hotelkamers. Net zoals op school gebeurt. Daarnaast wordt in de tv-serie Spangas aandacht besteed middels nonspot: in de serie speelt een jongen die eerder zijn vriendin verloor door een verkeersongeluk. Hij organiseert vervolgens op school acties om meer aandacht voor veiligheid in het verkeer te vragen. Dat gebeurt eind september. Dat koppelen we dan weer aan een chatsessie in Habbo, plus een online quiz. We plaatsen daarnaast banners op de sites van alle landelijke kranten en Nu.nl. Dit is allemaal nieuw voor VVN, deze inzet van internet.’
VVN koos niet voor Hyves, waarom? Plemp: ‘We wilden het heel inhoudelijk insteken en daarvoor was Hyves minder geschikt. Het heeft toch een educatief karakter en je wilt dat jongeren actief bezig zijn met de boodschap. Dat kon het beste op Habbo.’
De actie loopt tot 5 oktober en dat komt natuurlijk door de zomerspreiding. Plemp: ‘De laatste scholen starten 7 september, en de campagne duurt 4 weken, vandaar. Daarom maken we ook gebruik van regionale radiozenders, want daar kun je gefaseerd inkopen.’
De nieuwe campagne is te zien op Molblog, waar u de beelden kunt vergelijken met de oude uitingen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid