Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne: De scholen zijn weer begonnen

Vanaf maandag 16 augustus start de actie ‘De scholen zijn weer begonnen’ weer. Het is de grootste en bekendste actie van Veilig…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Vanaf maandag 16 augustus start de actie ‘De scholen zijn weer begonnen’ weer. Het is de grootste en bekendste actie van . Dit jaar echter in een nieuwe jas. Daarnaast start VVN met een imago-campagne; er moeten namelijk leden worden geworven.

related partner content for mobile comes here

De scholen-actie informeert jaarlijks alle verkeersdeelnemers over de toegenomen verkeersdrukte na de altijd stille vakantieperiode. Iedereen kent wel de spandoeken over de weg. Dit jaar behalve voor het basisonderwijs, ook voor voortgezet onderwijs.

VVN wilde echter een nieuwe frisse uitstraling omdat de oude vormgeving al meerdere jaren meeging.

Daarnaast moest het imago flink opgepoetst. Jeroen Plemp, manager marketing & communicatie bij I Care, het bureau achter de campagne: ‘We kwamen er na een imago-onderzoek achter dat het publiek niet goed weet wie de afzender is van deze campagnes. De meeste mensen denken dat het de overheid is. Maar VVN is een maatschappelijke organisatie die afhankelijk is van leden en donateurs. De VVN staat niet bekend als ledenorganisatie, dus dat moesten we claimen. Omdat de scholen-actie de grootste en de bekendste actie van VVN is, hebben we gekozen voor een combinatie met de imago-campagne. De ledenwerf-boodschap wordt overigens gefaseerd ingevoerd.’

VVN-ambassadeurs André van der Toorn, Frank Visser en Jasmine Sendar spraken er een radiospot voor in. Deze wordt uitgezonden op Radio 538 en alle regionale radiozenders en roept speciaal op om lid te worden van VVN.

De vereniging telt op dit moment 35.000 leden en hoewel dat aantal niet daalt volgens VVN-persvoorlichter Michael van der Maas, is het wel opletten geblazen. Van der Maas: ‘Net als de vakbonden moeten we er harder aan trekken om leden te werven. De drempel is laag, voor 25 euro per jaar ben je al lid. Maar je moet eerst wel die keuze maken om lid te worden. Vandaar de campagne.’ VVN richt zich vooral op jonge gezinnen. Van der Maas: ‘Die groep staat het meeste open voor onze boodschap.’

Internet en wielklemmen

De scholen-actie kent een crossmediale aanpak met print, outdoor, online, radio, pr en educatie op scholen. Natuurlijk hangen er weer duizenden spandoeken in alle dorpen en steden van Nederland. Daarnaast zijn er ansichtkaarten ontwikkeld die door kinderen aan automobilisten worden uitgedeeld en er is een kartonnen wielklem, die kinderen op auto’s rond scholen kunnen vastmaken.

Habbo en Spangas

Samen met is een online vertaling gemaakt van het educatie-onderdeel. Plemp: ‘We wilden dit jaar ook graag de virtuele wereld laten aansluiten. De actie is dus doorvertaald naar Habbo, waarbij spandoeken in het hotel worden opgehangen, en kinderen en jongeren worden opgeroepen om verkeersacties te organiseren in hun hotelkamers. Net zoals op school gebeurt. Daarnaast wordt in de tv-serie Spangas aandacht besteed middels nonspot: in de serie speelt een jongen die eerder zijn vriendin verloor door een verkeersongeluk. Hij organiseert vervolgens op school acties om meer aandacht voor veiligheid in het verkeer te vragen. Dat gebeurt eind september. Dat koppelen we dan weer aan een chatsessie in Habbo, plus een online quiz. We plaatsen daarnaast banners op de sites van alle landelijke kranten en Nu.nl. Dit is allemaal nieuw voor VVN, deze inzet van internet.’

VVN koos niet voor Hyves, waarom? Plemp: ‘We wilden het heel inhoudelijk insteken en daarvoor was Hyves minder geschikt. Het heeft toch een educatief karakter en je wilt dat jongeren actief bezig zijn met de boodschap. Dat kon het beste op Habbo.’

De actie loopt tot 5 oktober en dat komt natuurlijk door de zomerspreiding. Plemp: ‘De laatste scholen starten 7 september, en de campagne duurt 4 weken, vandaar. Daarom maken we ook gebruik van regionale radiozenders, want daar kun je gefaseerd inkopen.’

De nieuwe campagne is te zien op , waar u de beelden kunt vergelijken met de oude uitingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in