Overslaan en naar de inhoud gaan

Buutvrij maakt statement tegen graaien

Buutvrij geeft tijdens Vastentijd zijn creativiteit ‘gratis’ weg. Het bureau wil hiermee een statement tegen de heersende…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tijdens ‘40 dagen vasten’ kan iedereen een probleem aan Buutvrij voorleggen, waarvoor een creatieve oplossing wordt bedacht. De opdrachtgevers – vastenklanten - betalen hiervoor vooraf geen geld, maar ze kunnen achteraf zelf bepalen wat ze de oplossing waard vinden. ‘Als iedereen eerst iets bijzonders maakt, dat van grote waarde is voor een ander, en pas daarna over een beloning gaat praten, kunnen we de crisis buiten spel zetten. Het resultaat: eerlijke beloningen voor goed werk’, aldus Buutvrij-voorman Reuben Alexander (33). De Vastenperiode van Buutvrij gaat 17 februari in.

related partner content for mobile comes here

Hoe kwamen jullie op het idee?
‘Iedereen heeft het over de crisis en wij wilden er een keer een oplossing voor bedenken. We vroegen ons af wat er zou gebeuren als we onze ideeën aanbieden zonder vooraf over geld te praten. Dan werken we voor wat we waard zijn. Dat hebben we gekoppeld aan de Vasten-periode. Het is een statement voor lef en tegen angst. In de crisis wordt snel gezegd: ’Laten we geen gekke dingen doen, want het is crisis.’ Wij hopen te bewijzen dat ideeën pas echt werken als je er voor 100% achter staat.’

Het is natuurlijk vooral een leuke pr-stunt waarmee jullie bovendien hopen een voet tussen de deur te krijgen bij niet-klanten.
‘Publiciteit en klanten zullen we zeker vieren, dat is onderdeel van het experiment. Maar dat experiment is echt geboren vanuit het idee dat er iets niet in de haak is. We kijken of deze manier van werken levensvatbaar is. We nemen echt een risico. Als iedereen ons na afloop betaalt met een appeltaart, kunnen we onze deuren sluiten, dus het is zeker niet zomaar een pr-stunt. ’

Welk risico lopen jullie?
‘In het ergste geval lukt het niet ons hoofd boven water te houden. We hebben het nu hartstikke druk, dus het is geen idee dat uit verveling geboren is. Als onze ideeën niet op waarde geschat worden, of mensen maken misbruik van ons experiment dan hebben we een probleem.’

Zou het niet geloofwaardiger zijn als bureaus dit samen zouden doen?
‘Zoals gezegd: het is een experiment… we kijken nu of het levensvatbaar is en het kan het begin van iets groters zijn. We hebben al aanbiedingen van creatieven binnen ons netwerk die graag willen helpen. Aan de achterkant wordt dus al een vuist gemaakt door mensen die het met ons eens zijn.’

Meer informatie over de actie – inclusief veel gestelde vragen – zijn te vinden op .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in