Google lanceert Adwords voor multiscreen
Reden voor de upgrade: consumenten zijn tegenwoordig continue online en switchen tussen verschillende apparaten, al naar gelang het moment van de dag of de plek waar ze zich bevinden. Die ontwikkeling gaat razendsnel: vorig jaar verdubbelde het aantal tablets in zowel Groot-Brittannië als Duitsland. In Engeland steeg de verkoop van tablets in 2012 met 1000 procent.
Mensen gebruiken steeds meer schermen, waarbij functionaliteiten steeds meer in elkaar beginnen over te lopen. En waar de functionaliteit overlapt, gaat consumentengedrag op tablets en desktops steeds meer op elkaar lijken.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaDe nieuwe Adwords-versie maakt het mogelijk om campagnes aan te passen aan verschillende schermen en momenten. Benjamin Faes, managing director new products & solutions voor Noord-Ierland en Groot-Brittannië, legt de aanpassingen uit:
1. Bodaanpassingen
Om relevante zoekresultaten te kunnen geven die passen bij het apparaat, de locatie en het moment van de dag, kunnen adverteerders een en dezelfde campagne optimaliseren voor de verschillende schermen. Met de 'bodaanpassingen' beheert de adverteerder de biedingen voor apparaten, locaties, en moment van de dag.
Voorbeeld: een koffiebar wil mensen bereiken die in de buurt vanaf een smartphone zoeken naar [koffie] of [ontbijt]. Dankzij bodaanpassingen kan het bedrijf met drie instellingen 25 procent hoger bieden voor mensen die binnen een kilometer zoeken, 20 procent lager voor zoekopdrachten na 11:00 uur en 50 procent hoger voor zoekopdrachten op smartphones. Deze bodaanpassingen kunnen worden toegepast op alle advertenties en zoekwoorden in een campagne.
2. Slimmere advertenties
Onderdelen van de advertentie kunnen automatisch worden aangepast aan een device. ‘Slimme’ systemen zorgen ervoor dat een advertentie de juiste advertentietekst, sitelink, app of extensie krijgt toebedeeld, zonder dat elke campagne apart bewerkt moet worden voor mogelijke combinaties van apparaat, locatie en moment van de dag.
Voorbeeld: mensen die in een winkel op hun smartphone surfen, krijgen advertenties met click-to-call of locatie-extensies te zien.
3. Betere rapporten
Als consumenten op verschillende manieren kunnen reageren op advertenties., moet dat ook zichtbaar worden gemaakt in metrics. Tot nu toe was dat lastig, maar volgens Faes kunnen adverteerders nu net zo gemakkelijk app-downloads in de AdWords-rapporten meten als conversies. Google werkt nog aan het meten van telefoongesprekken en conversies, en verwacht dit op korte termijn aan te kunnen bieden. Bijvoorbeeld telefoongesprekken die 60 seconden of langer duren en gegenereerd worden via een click-to-call advertentie, kunnen worden gemeten als een conversie en vergeleken worden met andere conversies als leads, verkopen en downloads.
Google heeft de nieuwe versie getest bij een kleine groep adverteerders, en die gaven positieve feedback, aldus Faes: ‘De algemene indruk is dat het makkelijker wordt om campagnes te beheren. Je kunt nu 1 campagne invoeren in plaats van duizenden. Wel zie je dat sommige adverteerders wat meer tijd nodig hebben om de nieuwe techniek onder de knie te krijgen.’
De nieuwe versie is vanaf vandaag beschikbaar voor alle adverteerders, vanaf juni zal Google alle lopende campagnes hebben bijgewerkt naar geoptimaliseerde campagnes.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid