Overslaan en naar de inhoud gaan

Bureaus blijven hoopvol in crisis

Bureaus zeggen nog weinig last te ondervinden van de crisis. Toch verwachten adverteerders en media juist daar de hardste klappen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Een onverbeterlijk optimisme. Dat kan de reclamebureausector niet ontzegd worden in deze tijden van crisis. In het onderzoek ‘Crisis in communicatie’, uitgevoerd door Blauw Research in opdracht van Adformatie onder bijna 450 vakgenoten (media, bureaus en adverteerders) zeggen bijna zes op de tien professionals aan bureauzijde (zeer) weinig last te ondervinden van de crisis in het dagelijks werk. Onder mediamensen en adverteerders ligt dit wezenlijk anders: van hen zegt iets meer dan de helft (respectievelijk 57 en 53 pct) (zeer) veel last van de financiële crisis te ondervinden.

related partner content for mobile comes here

Vooral de resultaten van de bureausector zijn opmerkelijk, omdat CBS-cijfers vorige week nog duidelijk maakten dat van alle dienstverleners juist de reclamebureaus het zwaarst geraakt worden door de recessie. Waar bijvoorbeeld advocaten hun omzet in het laatste kwartaal van 2008 nog zagen stijgen, leverde de reclamebranche volgens het CBS 3,6 procent in. Volgens die cijfers verwacht bijna een kwart van de bureaus dit jaar mensen te moeten ontslaan.

In het onderzoek van Adformatie en Blauw Research verwachten bureaus echter dat niet zijzelf maar de media het hardst getroffen zullen worden door de crisis. Maar adverteerders en media houden het erop dat juist bureaus de meeste averij zullen oplopen, naast de media zelf.

Gevraagd naar de grootste merkbare gevolgen van de crisis op het dagelijks werk worden ‘bezuinigingen’ het meest genoemd. Alleen bureaus noemen ‘weinig werk’ als grootste gevolg, marketeers vinden ‘investeringsstop’ een belangrijk gevolg. ‘Ontslagen’ wordt, als uitvloeisel van de crisis, wel weer het meest door bu-reaus genoemd.

Het aanboren van nieuwe markten voert de lijst aan van belangrijke factoren om de recessie te overleven. Kostenreductie, productontwikkeling en een nieuwe strategie volgen daarna. Van prijsverlagingen als oplossing wil het vak niets weten. Hoewel bijna de helft van de professionals denkt dat de marcomsector het in de crisis zwaarder te verduren krijgt dan andere sectoren, rekent een overgrote meerderheid op volledig herstel; marketeers en media zijn hier nog positiever dan bureaus. Hoe dan ook ziet de sector verschillende positie-ve kanten van de recessie: ze helpt de creativiteit en de inventiviteit in de dagelijkse bedrijfsvoering, en ze kapt veel ‘dood hout’ weg uit de sector.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in