Nauwelijks Nederlandse merken in social media
Dat blijkt uit de eerste editie van de Social Media Monitor, een concept van Media Embassy dat halfjaarlijks wordt uitgevoerd. Ook het voeren van een bedrijfsweblog wordt door veel merken niet gedaan. Merken die wel aanwezig zijn, doen dat zonder interactie en laten veel mogelijkheden onbenut.
Opvallend is dat vooral Nederlandse mediabedrijven aanwezig en actief zijn op social media-sites. Radiozenders als 3FM, Q-Music en Radio 4 en tv-zenders als MTV en TMF zijn aanwezig op Hyves, Twitter en YouTube en houden een weblog bij.
Na media zijn telecombedrijven het meest op social media aanwezig, waarbij zij met name gebruik maken van Twitter als een customerservicetool. Facebook en Flickr worden door Nederlandse bedrijven niet gebruikt en LinkedIn wordt door enkele bedrijven wel voor HR-doeleinden gebruikt.
Volgens Niels van der Velden, social media-strateeg bij Media Embassy, zijn er in totaal 38 merken gevonden die aanwezig zijn op social media, zich richten op het Nederlandse publiek en zijn aangemaakt door het desbetreffende bedrijf. Hoewel aanwezig, zijn veel van deze organisaties niet actief op social media. Van der Velden: ‘Opvallend is dat wanneer een bedrijf wel actief aanwezig is er, enkele uitzonderingen op Twitter daargelaten, dus veelal geen sprake is van een dialoog met de consument.’
Op Hyves zijn achttien grote Nederlandse bedrijven gevonden die daar een officiële publieke pagina beheren. Veertien daarvan zijn mediabedrijven gericht op jongeren. De vier niet-mediabedrijven (ING, LG-Mobile, Hi en Bol.com) zijn aanwezig, maar niet bijzonder actief. Op Twit-ter zijn Telfort, UPC en Vodafone het actiefst aanwezig en gaan hier ook actief de dialoog aan met de gebruikers van het twitteraccount. Ongeveer de helft van de merken die aanwezig zijn op social media zijn aanwezig op de videosite YouTube. Ook hier zijn de mediabedrijven aanwezig, daarnaast hebben enkele organisaties met opvallende reclamecampagnes, zoals Centraal Beheer Achmea en enkele ministeries een YouTube-kanaal.
Volgens Time.com is het bereik van social media onder 18- tot 24-jarigen al sinds 2007 groter dan dat van erotische sites, traditioneel een grote categorie op het internet.
Merk Branche totaalscore
1 3fm media 41,3
2 q-music media 37,3
3 Radio 4 media 34,3
4 TMF media 32,7
5 MTV media 28,8
6 bol.com retail 28,2
7 nos media 27,8
8 NRC next media 27,7
9 Vodafone telecom 21,2
10 wild fm media 21,0
11 kink fm media 19,2
12 LG mobile elektrische apparatuur 18,2
12 Ministerie v V&W overheid 18,2
12 Radio 1 media 18,2
12 Radio 538 media 18,2
13 Sky radio media 18,2
14 comedy central media 17,2
14 NRC media 17,2
15 Telfort telecom 16,0
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaHet rapport kan worden gedownload op www.socialmediamonitor.nl.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid