Overslaan en naar de inhoud gaan

'Weg met beroepsrespondent'

Structurele verbetering van de kwaliteit van online panels en de zogenaamde 'beroepsrespondent' uitbannen. Daar moet het MOA Panel…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Directe aanleiding voor de oprichting van het MPI is het NOPVO: het Nederlands Online Panel Vergelijkings Onderzoek. In 2006 bleek dat een substantieel aantal online panelleden tegelijkertijd aan meerdere panels deelneemt. Dit kan de betrouwbaarheid van onderzoeksuitkomsten schaden, dus besloten onderzoeksbureaus, opdrachtgevers en de MOA (Center for Marketing Intelligence & Research) ‘dat er snel een instrument moet komen voor kwaliteitsmonitoring.’ Vandaar het MPI, dat volgens de oprichters het eerste instrument ter wereld is voor zulke kwaliteitsmonitoring.

related partner content for mobile comes here

Het MPI zal zich richten op twee kwaliteitsaspecten van online panels: vermindering van de paneldruk (het aantal uitnodigingen dat een panellid ontvangt voor deelname aan onderzoek) en de inventarisatie van de mate van paneloverlap (het aantal panels waar een panellid geregistreerd staat).

Database

Het MPI is een database waarin onderzoeksbureaus hun panelleden kunnen uploaden. Elk contact met een individueel panellid wordt geregistreerd, geeft Bertjan Schouten, MPI-projectleider aan. 'Wanneer, hoe vaak en voor welk onderwerp is een panellid uitgenodigd? En heeft hij daadwerkelijk deelgenomen aan het onderzoek of niet? Over een zelf te bepalen historische periode kunnen onderzoeksbureaus zowel een bureau- als een benchmarkrapport downloaden. Het bureaurapport geeft inzicht in de onderzoekshistorie van elk van de eigen panelleden, gespecificeerd naar 18 productcategorieën. Het benchmarkrapport maakt duidelijk hoe vaak en voor welk onderwerp elk eigen panellid ook nog is uitgenodigd door andere panels en of daadwerkelijk aan het onderzoek is deelgenomen.

Uiteindelijk is de verwachting dat onderzoeksbureaus hun kwaliteitsstandaarden naar aanleiding van het gebleken kwaliteitstandaarden zullen bijstellen, ofwel maxima zullen stellen aan de mate van paneloverlap en -druk. Dit voorkomt overbelasting van respondenten en bovenal is het een manier om kwaliteitsverantwoording af te leggen aan opdrachtgevers. Overigens is de kans groot dat opdrachtgevers inzicht zullen gaan eisen in de hoogte van genoemde ratio's, verwacht het MOA.

Geen waardeoordelen

Het MPI zal geen waardeoordelen uitspreken of kwaliteitsstandaarden gaan formuleren. De online panelkwaliteit die een bureau wil nastreven is een volledig eigen verantwoordelijkheid en dus een eigen beslissing. Het MPI biedt slechts feitelijk inzicht in de mate van paneloverlap en -druk.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in