Overslaan en naar de inhoud gaan

‘NRC en Volkskrant niet uit elkaar halen’

Het uit elkaar halen van NRC Handelsblad en de Volkskrant is niet slim. Het is geen probleem als deze twee kranten in één concern…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Topman Christan Van Thillo van de Persgroep noemde het eerder een ‘weeffout’ dat beide kranten binnen hetzelfde concern zitten. Zodra de overname van PCM door de Persgroep rond is, wil hij één van beide dan ook verkopen. André Roof, partner bij de Media Maatschap: ‘Als je als uitgeverij kranten hebt in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag, heb je een ijzersterke propositie, want dan heb je de vier grote steden. De kracht van de deal zit hem in de combinatie van het AD en het Parool. Als je daar drie kwaliteitskranten aan kunt toevoegen, de Volkskrant, NRC en Trouw, heb je een mooi verhaal richting advertentiemarkt.’

related partner content for mobile comes here

Ook Nico Hilhorst, directeur van M2Media, meent dat het vanuit synergievoordelen logisch is als beide titels onder één dak zitten. ‘Sterker nog, zelfs de Telegraaf zou door diezelfde accountmanager vertegenwoordigd kunnen worden. Immers, de titelprofielen zijn onderling onderscheidend genoeg en bovendien leidend voor selectie. Margriet en Libelle zitten ook bij één uitgever, Net 5 en SBS6 worden ook samen verkocht. En wat te denken van de NRp, de verkooporganisatie die alle regionale kranten vertegenwoordigt?’ Voor bureaus en adverteerders is het ook erg prettig, vindt Hilhorst. ‘Goede advertentievertegenwoordigers zijn immers dun gezaaid.’

Mark Termeer, sales director bij PCM Uitgevers, beaamt dat de combinatie van Volkskrant en NRC succesvol is op de advertentiemarkt. ‘Vroeger was het redactionele verschil tussen de twee kranten veel groter dan nu, ze zijn beide naar het midden opgeschoven. Daarom heerst vooral aan de kant van de redacties het gevoel dat ze elkaar bijten. Maar ik vind dat er moet worden onderzocht welke optie voor beide titels en voor het concern het meeste rendement oplevert. Op basis daarvan moet een rationele beslissing worden genomen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in