Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond wil verbod op snoepreclame

De overheid moet fabrikanten van levensmiddelen kunnen verbieden reclame te maken voor ongezonde producten gericht op kinderen tot 12 jaar.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat stelt de Consumentenbond. Het plan dat het kabinet vrijdag presenteerde voor de bestrijding van overgewicht is op dat gebied veel te vrijblijvend, aldus de bond. In de nota roept het kabinet de fabrikanten nogmaals op snoepreclames niet meer te richten op kinderen onder de 12. De regering gaat ervan uit dat de branche dat zelf regelt.

related partner content for mobile comes here

'De ministers Klink en Rouvoet stellen in de Nota Overgewicht dat zelfregulering haalbaar is, maar de Consumentenbond denkt daar na jaren onderhandelen anders over. Of de bedrijven moeten overstag, óf er moet alsnog een wettelijk verbod komen op reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen tot twaalf jaar', licht de Consumentenbond toe.

De bond wil ook dat er meer actie wordt ondernomen voor de invoering van duidelijke etiketten en voedingslogo's. 'Om de wirwar aan voedingslogo's tegen te gaan en om de consument echt te helpen bij het maken van de gezonde keuze', pleit de bond voor een overkoepelend systeem: het verkeerslichtsysteem. Daarbij krijgen alle producten op de voorkant van de verpakking een 'verkeerslicht', waarmee wordt aangegeven of een product veel of weinig verzadigd vet, suiker en zout bevat.

Zeker nu de levensmiddelenindustrie ervoor pleit om het etiketteren van suiker te staken, moet het kabinet duidelijker stelling nemen, meent de Consumentenbond.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in