Back in Business (Class)!
Zoals Peter Olsthoorn op 18 oktober al meldde, hangen er nog genoeg kansen in de lucht. In het geweld van alle prijsvechters zou je bijna vergeten dat er nog mensen zijn die topservice en rust tijdens een trip naar New York of Peking willen en bereid zijn daar vorstelijk voor te betalen. Verwachtingen is dat de niche-spelers in de luchtvaart in 2006 echt van de grond gaan komen. Denk daarbij in prijsklasses, serviceniveaus en regio's. Voor concrete voorbeelden...
KLM Olie-express
Houston is de enige bestemming in Amerika waar de luchtvaart profiteert van de hoge olieprijzen. KLM maakte gisteren bekend dat ze business class-only vluchten naar Houston start in samenwerking met het Zwitserse PrivatAir. Zelfstandig is deze lijnvlucht (nog) niet rendabel om deze service te bieden in samenwerking met deze specialist wel. De vluchten worden uitgevoerd in een gloednieuwe Boeing Business Jet met slechts 44 stoelen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Business class-only airline
In Australië begint volgende week Ozjet met 8 vluchten per dag tussen Melbourne en Sydney. Ozjet doet het zonder de schreeuwende kinderen en backpackers. De nieuwe airline van Tom Stoddard (voormalig eigenaar van het Minardi formule 1-team dat nu in handen is van Red Bull) beschikt alleen over business class.
Flying upperclass
De Britten hebben stijl, ook in de lucht. British Airways en Virgin Atlantic strijden om de zakenman/-vrouw op basis van luxe. Virgin strikt de professionele reiziger met haar Upperclass: de grootste flat-bed-stoelen, een echte bar en suites met genoeg ruimte voor een kleine meeting. BA heeft onlangs besloten om voor de tweede keer in 5 jaar tijd haar business class te vernieuwen voor nog meer comfort aan boord. Ik ben benieuwd wat de volgende zet van Virgin wordt.
Jazeera Airways
Eind oktober betrad Jazeera Airways het luchtruim, Kuweits eerste low budget-maatschappij. In de regio opereerde tot dan toe alleen nog Emirates op de diverse bestemmingen. Nu staat daar een voordelig alternatief tegenover met exotische bestemmingen zoals Alexandrië, Beirut, Damascus en Dubai.
Zoals je ziet zijn er nog kansen genoeg in de luchtvaartbranche.
Bronnen: Business 2.0, de Volkskrant, Metro.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid