Overslaan en naar de inhoud gaan

`Autokopers zitten niet vast aan merk`

Marktplaats Zakelijk deed samen met onderzoeksbureau Insites Consulting onderzoek naar de customer journey van de autokoper.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit het onderzoek onder ruim 2.800 respondenten, blijkt dat de merkoverweging van de autokoper continu verandert; 45 procent van de consumenten overweegt om een merkswitch te doen bij de aankoop van een auto. Het traditionele AIDA-model, waarbij de voorkeursset aan merken afneemt gedurende het koopproces, verliest aan terrein, aldus Marktplaats.

related partner content for mobile comes here

Bovendien wordt de beslissing voor een bepaald merk vaak pas op het laatste moment gemaakt. Het koopproces is hiermee veranderd. Deze nieuwe feiten vragen om een andere aanpak van marketeers om klanten op het juiste moment te beïnvloeden, meent de website.

Het onderzoek laat volgens Marktplaats ook zien dat handelswebsites van grotere invloed zijn op de auto-aankoop, dan websites van dealers en automerken. Marktplaats neemt met ‘49 procent de belangrijkste plaats in (binnen handelswebsites) bij het inwinnen van informatie en bij de keuze van het merk en model van een occasion.’

Marktplaats: ‘61 procent van de Marktplaatsbezoekers staat daarbij vaker open voor merken die niet de eerste voorkeur hebben; 81 procent staat open voor nieuwe merken bij het zoeken naar occasions en 71 procent bij nieuwe auto’s.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in