Astrid van den Oetelaar: nieuwe cmo van WNF
Astrid van den Oetelaar, media & communications manager bij Procter & Gamble in Nederland, bestuurslid van de BVA en SIRE en nummer 19 in de top100 Marketingvrouwen van Tijdschrift voor Marketing, is per 15 september de nieuwe chief marketing officer bij het Wereld Natuur Fonds.
MolBlog vroeg haar naar het hoe en wat van deze overstap.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
Spotta
Waarom naar het Wereld Natuur Fonds?
‘Laat ik voorop stellen dat Procter & Gamble een fantastisch bedrijf is om voor te werken. Mooie merken. Ik heb er tien jaar gewerkt en het verveelde me zeker niet. Maar na tien jaar zit je wel aan het einde van een leercurve. En voordat mijn werk een herhaling zou gaan worden, besloot ik dat het tijd werd om wat anders te gaan doen.
‘Mijn nieuwe functie moest wel een andere functie zijn, in een andere branche dan die bij Procter & Gamble. Ik wilde niet - met alle respect - marketeer van een koekjesfabriek worden. Ik heb bij P&G met prachtige merken gewerkt, moeilijk om daar over heen te gaan.’
In maart gaf Van den Oetelaar in Tijdschrift voor Marketing ten behoeve van de top100-lijst aan waar ze bij Procter & Gamble trots op is: ‘Qua business ben ik trots op het feit dat we P&G Nederland de afgelopen drie jaar telkens weer met tien procent hebben laten groeien; met deze groeicijfers lopen we voorop binnen P&G, maar ook in de markt. En dat we als team hierin een grote bijdrage leveren, door onze leidende rol in het design en implementatie van de lokale marketingcommunicatieplannen, inclusief de activatie bij retailers.’
Van den Oetelaar: ‘Het Wereld Natuur Fonds kwam als het ware op mijn pad. Via een bemiddelingsbureau kwam in met het fonds in aanraking. De functie is voor mij gemaakt!’
Het is vooral de maatschappelijke relevantie van de organisatie die Van den Oetelaar over de streep trok om cmo van het Wereld Natuur Fonds te worden.
Voor haar een logische vervolgstap in haar carrière. Aan haar relaties mailde ze: ‘Ik verheug me erop om mijn kennis en ervaring te gebruiken ten gunste van een betere balans tussen mens, dier en natuur’.
‘Ik heb Procter & Gamble al de nodige ervaring opgedaan op dit gebied. Met de samenwerking van Pampers en Unicef voor de vaccins en mijn eigen initatief, het duurzaamheidsplatform ‘Tikkie Terug’ (gezamenlijk Ariel/HIER/MilieuCentraal/RTL). Geen woorden, maar daden.’
De marketinguitdagingen: segmentatie van de doelgroepen, de keuze voor nieuwe initiatieven, geloofwaardigheid versterken.
Als Van den Oetelaar 15 september bij het WNF start, waar gaat ze mee beginnen?
‘Nou, eerst met het goed luisteren naar de medewerkers, haha!’
Het is bedoeling dat Van den Oetelaar zich vooral op twee gebieden gaat richten: business-to-business en donateurs. ‘Het is belangrijk dat er nog meer samenwerking tussen WNF komt wat betreft duurzaamheid. En natuurlijk het communiceren met donateurs en het bereiken van niet-donateurs. De zichtbaarheid van het WNF vergroten. Er zijn zoveel mogelijkheden: richt je je in een campagne op tijgers, oceanen, klimaat?’
Van den Oetelaar gaat als cmo leiding geven aan 60 mensen - een grote club mensen. ‘De marketing-/voorlichtingsafdeling is natuurlijk het grootst bij een non-profit organisatie. Het is de drijvende kracht. Je hebt geen producten, communicatie is waar het om draait.
‘Commerciële bedrijven kunnen veel projecten uitbesteden, net zoals het callcenter. Bij het WNF is dat niet aan de orde – alles is intern.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid