Overslaan en naar de inhoud gaan

Amazon wenst geen middelmaat

Terwijl de internetbubble alweer lang en breed is doorgeprikt, blijft Amazon vrolijk winst maken. Hoe doen ze dat toch?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De omzet van Amazon beloopt nu zo’n vier miljard dollar per jaar en groeit jaarlijks nog steeds met gemiddeld 20 procent. In het begin maakte Amazon nog stevige kosten met marketing, opslag en distributie. Maar die kosten zijn, nu het bedrijf voldoende bekend is, inmiddels onder controle. De brutomarge is nu 5 procent, een percentage waar veel klassieke retailers alleen maar van durven dromen. Amazon benadert hiermee Wal-Mart, dat met 6 procent marge de toon aangeeft. Het zal niet lang meer duren, voor het bedrijf daadwerkelijk winst gaat maken. De vraag is niet wanneer, maar hoeveel.

Wat zijn de geheimen van oprichter Jeff Bezos, de wonderboy die inmiddels 39 jaar oud is? Hij neemt alleen zeer slimme mensen aan. Want middelmatige managers trekken alleen maar meer middelmaat aan, zo redeneert hij. Daarnaast maakt hij zijn werknemers tot mede-eigenaar; niet met de inmiddels zo verfoeide opties, maar met een vernuftig aandelenplan. De Amazon-werknemers hebben veel autonomie, ze hoeven niet voor ieder wissewasje naar een of andere manager.
En, last but not least, het businessmodel van Amazon is natuurlijk uitstekend. Bezos is niet te beroerd gebleken om zijn aanvankelijke online-aanbod, boeken, steeds verder uit te breiden.

< SIZE=1>Bron: Fortune<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in