Overslaan en naar de inhoud gaan

ADCN rook met Hegarty weer even aan z’n roots

De oude, nog immer actieve, grootmeester was er duidelijk over: in de kern gaat creativiteit niet over media, middeltjes en techniekjes,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

En dat was niet het enige waar Hegarty duidelijk over was: creativiteit is het enige echte bestaansrecht voor een bureau en creatieven horen daarom ‘in the lead’ te zijn.
En die creatieven moeten binnenstebuiten en ondersteboven kunnen denken. Niet voor niets is het credo van BBH: If the world zigs, zag.

related partner content for mobile comes here

Over het creatieve peil in het algemeen was hij minder te spreken. Dat was, en kan weer, beter. Juist door alle nieuwe en nog ongekende mogelijkheden.
Die worden, vindt hij, juist nog niet ten volle benut omdat ze in techniek blijven steken.
Het creatieve idee moet in zijn ogen centraal staan. Niet het medium of de techniek.
Daarom hoef je die techniek ook niet te beheersen, je moet hem alleen voldoende kennen om hem te kunnen gebruiken.
Voor de uitvoering heb je uitvoerders.

Tegelijkertijd zei hij dat een idee pas bestaansrecht heeft wanneer het wordt uitgevoerd.
Op een kwalitatief overtuigende manier.
Daarom hekelde hij de wijdverbreide misvatting dat iedereen een beetje van alles moet kunnen.
Omdat je dan alles een beetje kunt en niets echt goed.
Picasso was geen schrijver en Shakespeare geen schilder.
En een beroemde gitarist is meestal geen drummer.
Misschien moeten ze daar bij Hallo nog eens een middagje over brainstormen. (Hoewel het succes van brainstormen
ook steeds vaker wordt betwijfeld.)
Wie topwerk wil maken, moet ergens top in zijn, aldus Hegarty.

En dan had hij nog een wijze raad die vaak niet voldoende ter harte wordt genomen.
Je wordt niet goed in het vak door alleen met het vak bezig te zijn.
Creativiteit moet je drive zijn, maar je passie het leven.
Dat vraagt om lezen,kijken,luisteren in de volle breedte.
Een bron kan niet borrelen als hij niet wordt gevoed.

Toch fijn om dat allemaal weer eens te horen, als de maatschappelijke fashion victims je iets anders willen doen
geloven. De waan van de dag is een waan die bestreden moet worden.
Met creativiteit.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in