Zwijgen is goud


In een recente commercial voor Axe-deodorant is een timide man te zien die in een drukke lift staat. Er komt een knappe vrouw binnen die zijn geur opsnuift, en vervolgens haar zelfbeheersing verliest. Het verhaaltje, waarin nauwelijks een woord gesproken wordt, moet het volledig hebben van de beelden. Uit onderzoek blijkt dat tv-kijkers over de hele wereld de boodschap van de commercial meteen door hebben.
Dat de commercial verstoken is van tekst, komt de werking ten goede. Beeldtaal is beter geschikt voor global advertising dan woorden. Beelden appelleren vooral aan emoties, en dus aan een ander bewustzijnniveau dan woorden. Als die beelden ook nog eens ingebed zijn in een simpel, herkenbaar verhaaltje, dan weten ze de culturele barrières snel te overstijgen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDaarmee is niet gezegd dat een beeldrijke campagne per definitie geschikt is voor internationaal gebruik. Ook de positie van het merk in de betreffende markt is van belang: voor een bekend merk zijn minder woorden nodig dan voor een merk dat zich nog een plek moet verwerven in het betreffende land. Bovendien hebben bepaalde beelden in het ene land een andere lading dan in het andere. Maar duidelijk is wel dat inzicht in de werking van beeldtaal veel kan bijdragen aan het succes van global advertising.
<#FONT SIZE=1>Bron: Admap<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid