Overslaan en naar de inhoud gaan

Wel en niet praten met merken op social media

Consumenten houden er dubbele standaarden op na als het gaat om merken op social media. Zo blijkt uit onderzoek van Netbase.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het Amerikaanse bureau Netbase social media-data. Het bureau onderzocht de social media attitudes bij 1062 respondenten tussen de 18 en 55 jaar.

related partner content for mobile comes here

Wat blijkt: 51 procent van de consumenten wil over bedrijven praten zonder dat er direct iets wordt terug gezegd. Maar 58 procent wil dat bedrijven wel reageren als er geklaagd wordt.

Het gaat verder. 42 procent wil dat bedrijven reageren op positieve geluiden van consumenten in social media. Maar 64 procent wil dat bedrijven alleen reageren als ze direct worden aangesproken.

De meeste mensen zeggen dat ze weten dat merken meeluisteren, toch zegt nog bijna 32 procent geen idee te hebben. In de groep 18-24 jaar ligt dat percentage op 38 procent. Toch de groep die social media-platformen waarschijnlijk het meeste gebruikt.

43 procent meent dat meeluisterende merken een inbreuk vormen op de privacy. Vooral babyboomers en millennials vinden dit. Maar 48 procent vindt ook dat merken moeten luisteren naar consumenten op social media, zodat ze hun producten en diensten kunnen verbeteren.

Een flinke groep is nog onzeker over wat ze moeten vinden van merken die meeluisteren. Tenminste 20 procent in iedere leeftijdsgroep antwoordt dit.

Volgens de onderzoekers zullen marketeers hier goed rekening mee moeten houden als ze social mediastrategieën ontwikkelen. Dat ze de tijd nemen om echt te begrijpen wat consumenten zeggen, zodat ze in ieder geval kunnen reageren in de juiste context, om zo duurzame relaties te bouwen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in