Facebookfans niet altijd klant bij supermarkt
Tegelijkertijd zijn er veel winkelklanten die nog geen fan van het merk op Facebook zijn. Gemiddeld is slechts 20 procent van de vaste klanten die Facebook gebruiken ook fan op Facebook. Bij Albert Heijn is dat slechts 10 procent terwijl Lidl hoger scoort met 33 procent. Dit blijkt uit de nieuwe GfK Facebook Fan Monitor die in samenwerking met socialmediabureau Jalt is ontwikkeld.
De Facebook Fan Monitor verschaft inzicht in de samenstelling van de eigen Facebook fanbase per merk. Door iedere 3 maanden 500.000 likes van meer dan 12.000 Facebookers uit te lezen en te koppelen aan informatie uit het panel van GfK. De analyse vertelt bijvoorbeeld in welke winkels fans hun boodschappen doen, wat ze nog meer doen op social media, wat hun inkomen is, hun mediavoorkeur etc.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaWanneer de fanbase niet overeenkomt met de doelgroep, kan dat voor een merk een reden zijn om zijn (Facebook) marketingactiviteiten aan te passen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de huidige Lidl-fan met name veel Facebookpagina’s met win-acties ‘liket’, terwijl vaste klanten van Lidl vaak Facebookpagina’s gerelateerd aan huisdieren liken. Door de Facebook marketingactiviteiten met deze kennis meer aan te sluiten op de leefwereld van haar vaste klanten, kan Lidl deze nog gerichter aanspreken.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid