Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebookfans niet altijd klant bij supermarkt

45 procent van de Facebookfans van supermarkten doet de dagelijkse boodschappen bij het betreffende merk. Bij Albert Heijn is 50 procent…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tegelijkertijd zijn er veel winkelklanten die nog geen fan van het merk op Facebook zijn. Gemiddeld is slechts 20 procent van de vaste klanten die Facebook gebruiken ook fan op Facebook. Bij Albert Heijn is dat slechts 10 procent terwijl Lidl hoger scoort met 33 procent. Dit blijkt uit de nieuwe GfK Facebook Fan Monitor die in samenwerking met socialmediabureau Jalt is ontwikkeld.

related partner content for mobile comes here

De Facebook Fan Monitor verschaft inzicht in de samenstelling van de eigen Facebook fanbase per merk. Door iedere 3 maanden 500.000 likes van meer dan 12.000 Facebookers uit te lezen en te koppelen aan informatie uit het panel van GfK. De analyse vertelt bijvoorbeeld in welke winkels fans hun boodschappen doen, wat ze nog meer doen op social media, wat hun inkomen is, hun mediavoorkeur etc.

Wanneer de fanbase niet overeenkomt met de doelgroep, kan dat voor een merk een reden zijn om zijn (Facebook) marketingactiviteiten aan te passen. Zo blijkt bijvoorbeeld dat de huidige Lidl-fan met name veel Facebookpagina’s met win-acties ‘liket’, terwijl vaste klanten van Lidl vaak Facebookpagina’s gerelateerd aan huisdieren liken. Door de Facebook marketingactiviteiten met deze kennis meer aan te sluiten op de leefwereld van haar vaste klanten, kan Lidl deze nog gerichter aanspreken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in