Overslaan en naar de inhoud gaan

Voedselreclame moet goede voorbeeld geven

Voedselreclame mag niet langer aanzetten tot overconsumptie. Ook moeten producenten voorzichtig omspringen met reclame voor kinderen. Dat…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens de levensmiddelenindustrie zijn de zelfopgelegde regels ‘een belangrijke stap in de strijd tegen overgewicht'. In het vervolg kan iedereen die vindt dat een reclame in strijd is met de code, een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie. Die kan commercials en advertenties vervolgens verbieden.
De code verbiedt ‘het tonen van overmatige consumptie' van eten en drinken. Daarnaast mogen fabrikanten hun product niet afschilderen als statussymbool, bijvoorbeeld door het te laten aanprijzen door kinderidolen. Verder moeten gezondheidsclaims wetenschappelijk kloppen. ‘Reclame die verwijst naar eigenschappen als 0 procent vet of 0 procent suiker voor producten die nooit vet of suiker bevatten, wordt verboden', meldt de FNLI. ‘Als het gaat om de marketing van 'light' producten, dan mag niet de indruk worden gewekt dat er meer van kan worden gegeten.'

related partner content for mobile comes here

Bron: ANP.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in