Overslaan en naar de inhoud gaan

Subway mag broodjes in Amsterdam verkopen

Interessant stukje van Michiel Couzy in Het Parool van zaterdag over het feit dat de Amerikaanse sandwichketen Subway binnen drie maanden…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Interessant stukje van Michiel Couzy in Het Parool van zaterdag over het feit dat de Amerikaanse sandwichketen binnen drie maanden (eindelijk) een eerste vestiging in Amsterdam zal openen.

related partner content for mobile comes here

Subway heeft al 32 vestigingen in Nederland, maar de hoofdstad was tot voor kort verboden terrein.

Waarom? De stad beschouwt Subway als een fastfoodketen en het beleid is: niet nog meer fastfoodrestaurants. Subway zelf is een andere mening toegedaan en bestempelt zichzelf als 'alternatieve fastfoodketen'.

Concurrenten zijn niet Burger King en McDonald's, maar Delifrance en Bakker Bart. 'We verkopen broodjes, maar wel sneller dan andere zaken', aldus Justin Goes, directeur van Subway in de Benelux in Het Parool.

Amsterdam is eigenlijk nog steeds van mening dat het een fastfoodketen is, maar strijkt toch met een figuurlijke hand over het figuurlijke hart. Subway is welkom in de binnenstad als het een paar aanpassingen doorvoert.

- De voorgevel mag geen reclamezuil worden, alleen een kleine lichtreclame is toegestaan
- Er moeten stoeltjes en tafeltjes in de zaak komen
- Er dient bediening te komen: broodje besteld aan de toonbank, wordt naar het tafeltje gebracht.

Gevolg: Amsterdam krijgt een wereldprimeur als de winkel over drie maanden in de Reguliersbreestraat opent: een unieke Subway-vestiging.

Er is geen stad in de wereld die zulke eisen aan Subway stelt, aldus Goes.

Subway is akkoord gegaan met de voorwaarden omdat het een 'te groot gemis (is) om geen vestiging in de stad te hebben.' In 2010 wil Subway tien zaken in Amsterdam hebben.

Is dit nu een typisch staaltje van de Hollandse regeltjes en wetten die de middenstand voortdurend teistert, of verstandig beleid van de stad?
Ik kies voor het eerste.

Ik begrijp niet dat Amsterdam zich druk maakt om hoe een broodjeszaak eruit komt te zien als bijvoorbeeld het Damrak (ooit bedoeld als de rode loper van de stad) met alle ordinaire winkels eruit ziet als een etterige puist op het gezicht van een prachtige dame (of heer).

Of afzichtelijk grote reclamedoeken aan monumentale panden laat ophangen.

Laat Subway zijn ding doen!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in