Overslaan en naar de inhoud gaan

Starbucks heeft vertrouwen in de toekomst

Baas Howard Schultz (sinds januari opnieuw aan het roer) zet alle zeilen bij om Starbucks weer op koers te krijgen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze maand werd er aangekondigd dat er duizend banen moeten verdwijnen (zo'n 15 procent van het totale aantal. Maar het schijnt dat er 450 onvervulde vacatures zijn) en veel filialen worden gesloten. 600 in de VS en maar liefst 61 van de 84 in Australië.

related partner content for mobile comes here

Ook op de marketingafdeling gaan banen verdwijnen. De grote marketingbeslissing is echter dat Michelle Glass, begin dit jaar nog gepromoot tot senior vice-president global strategy, weer terug is naar haar marketingafdeling als senior vice-president marketing en category, zo meldt .

Er wordt benadrukt dat het geen stap terug is voor haar, maar Glass' kennis van marketing en productontwikkeling is nu meer dan ooit nodig op deze afdeling. Schulz: 'Met haar unieke ervaring in zowel strategie als marketing krijgt onze organisatie op dit gebied een duidelijke focus.'

Adage laat een oud-marketeer van Starbucks aan het woord: 'Over de jaren heen hebben ze waarschijnlijk aardig wat vet verzameld. Van wat ik heb gehoord en gezien, gaat er waarschijnlijk veel dieper gesneden worden dan sommigen dachten.'

'Sterker bedrijf'
Schulz geeft aan veel vertrouwen in de toekomst te hebben. 'We horen verhalen van mensen die denken dat onze beste dagen achter ons liggen. Maar ik geloof zeker dat we met z'n allen een zelfs sterker bedrijf voor de toekomst zullen neerzetten.'

Het is niet alleen de concurrentie van de koffie van McDonald's en Dunkin'Donuts, maar ook de verslechterde economie in vooral de VS. Consumenten hebben weinig behoefte aan de dure koffie nu het minder gaat.

Eerder schreef dat het wat betreft Starbucks' grootste fouten en grootste uitdagingen neer komt op, alle marketingpogingen ten spijt, lokatie, lokatie, lokatie.

Bijvoorbeeld:
Wie de laatste paar jaar in een Amerikaanse stad is geweest, kent de overvloed aan Starbucks-vestigingen vlak bij elkaar. Zie onderstaande Google Maps van het aantal Starbucksen rondom Union Square in San Francisco.

Nu geven analisten aan dat te veel vestigingen bij elkaar misschien toch niet zo'n goed idee is geweest. Verminderde omzet per vestiging.

Er is al dat de bezuinigen in eerste instantie geen gevaar zullen oplopen voor expansie in het buitenland.

Drie jaar
Starbucks richt zijn pijlen voor expansie op dit moment op Portugal en Bulgarije. En het is de bedoeling dat in de komende drie jaar meer dan 150 Starbucks-vestigingen op 'prime travel channels in key European markets' (vliegvelden en stations) worden geopend.

De Starbucks-vestigingen op Schiphol hebben in ieder geval nog niet te lijden. Dagelijks staan er lange rijen reizigers in de rij voor een bak koffie. Wellicht omdat Starbucks in Nederland nog een speciale belevenis is.

Misschien moet Starbucks dat zo houden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in