Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenvertrouwen maakt vrije val

Het vertrouwen van de consument is deze maand ingestort. De index voor het consumentenvertrouwen daalde van min 19 in juni naar min 31 in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag bekendgemaakt. Het is de op een na grootste daling ooit waargenomen. Alleen in september 2007 nam het vertrouwen sterker af.

related partner content for mobile comes here

In het afgelopen jaar heeft het pessimisme heel snel de overhand gekregen. Nooit eerder verloor de consument in een jaar tijd zoveel vertrouwen. Berichten over dalende aandelenkoersen, een neergaande economie en de aanhoudende kredietcrisis lijken de consument de put in te hebben geholpen.

Het vertrouwen in de economie kreeg in juli een zware klap. De indicator van dit deel van het consumentenvertrouwen zakte van min 38 in juni naar min 56 in juli. Zowel het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden als de komende twaalf maanden verslechterde aanzienlijk.

Vooral over de toekomstige economische situatie waren consumenten somberder. In juni waren er nog 39 procent meer pessimisten dan optimisten, in juli domineerden de doemdenkers met 59 procent. Een dergelijk somber toekomstbeeld had de consument niet eerder, aldus het CBS.

Ook de koopbereidheid, de tweede pijler van het consumentenvertrouwen, verslechterde. Hier zakte de indicator met acht punten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in