Overslaan en naar de inhoud gaan

South by Southwest: It’s a wrap!

Voor de interactive-bezoekers tenminste.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bezoekers aan het muziek- en filfestival gaan nog even door. Ik ga hier geen poging doen het event samen te vatten, daarvoor is het gewoon te groot. Met meer dan 1100 sessies is het vooral een real-life cursus in het overwinnen van je FOMO, je Fear of Missing Out. Want wat mís je een hoop in zo’n week. Ik heb zo verschrikkelijk veel gemist deze week, het was fantastisch!

related partner content for mobile comes here

Princess Reema van Saudi-Arabië gaf – toen haar gevraagd werd naar het beste advies dat ze ooit kreeg – al een goede tip: ‘Don’t compare’. Vergelijken maakt je namelijk vrijwel altijd ongelukkiger. Bij een presentatie zitten die tegenvalt en dan op Twitter lezen dat anderen bij de meest ‘awesome’ sessies zitten; dat is past een les in FOMO-bestrijding. Ook dát is SXSW.

Grappig is ook dat, hoewel veel sessies via ‘panel picker’  op de agenda gestemd zijn, er toch ook sessies zijn waar nagenoeg niemand zit. 

Zo woonde ik een sessie bij over cybersecurity, waarin een Dick Cheney-cloon voor een zaal van 18 mensen mocht betogen dat samenwerking met de NSA goed was en dat Edward Snowden de ‘VS heel veel schade had berokkend’. Eerst met het vrijgeven van informatie, toen met zijn videopresentatie op SXSW 2014, en nu opnieuw met zijn presentatie op SXSW dit jaar. Snowden had dit jaar weliswaar maar een handjevol meer bezoekers dan de eerste spreker, maar dat was omdat het


Overigens eindigde die eerste spreker met slechts 9 mensen. Bijzonder dat je dan feitelijk de ‘Long Tail’ even in het echt ziet: zo’n 50.000 potentiële bezoekers en dan maar met 9 mensen zitten.

Dat levert dus net een iets minder mooi plaatje op dan de meeste SXSW-foto’s en Tweets die we zien. Maar donkere, lege, sfeerloze zaaltjes horen toch ook echt bij SXSW.

Gisteravond besloot SXSW Interactive met de uitreiking van de Innovation Awards. Veertien prijzen en vier speciale onderscheidingen - waaronder Breakout Trend van SXSW 2015, Meme van het Jaar, Beste presentatie en Best of Show.

;s First 3D Printed Car’ werd uitgeroepen tot Best of Show, terwijl de beste presentatie werd gegeven door Martine Rothblatt, voor haar keynote over “”. De prijs voor de meme van het jaar ging naar de ALS Ice Bucket Challenge.

En, last bit not least, buzzword van het event werd ‘Diversity’. In de breedste zin: geslacht, ras én diversiteit in karakter van mensen. Divers opgebouwde teams zijn de beste garantie voor innovatie. En divers was het publiek in elk geval wel. Evenals de sprekers. Dus aan SXSW heeft het niet gelegen.

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in